Selasa, 10 Julai 2012

DOA BUAT DATO' DR SOHAIMI


Dato' Sohaimi (kiri) dalam satu
 majlis ilmu anjuran JAWHAR

Hamba menerima berita melalui sms memaklumkan bekas boss hamba semasa di JAWHAR dahulu, Dato’ Dr Sohaimi Hj Mohd Salleh, kini berada di wad ICU urologi dan nefrologi HKL pada Khamis yang lalu. Sewaktu itu hamba sedang melakukan kerja-kerja naziran di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang. Hamba agak ralat sedikit kerana sehari sebelum itu hamba berada di HKL juga menjalankan kerja naziran di sana. Sekiranya hamba tahu pada hari tersebut, boleh sahaja dengan segera hamba melawat beliau.


Walaupun agak terperanjat dengan kemasukan beliau ke hospital, hamba dan rakan-rakan telah melihat sejak setahun yang lalu seakan ada yang tidak kena dengan tubuh badan beliau. Ini apabila badan beliau susut dengan mendadak dan semakin hilang berat badan dari hari ke hari. Walaupun demikian, beliau tetap datang bekerja seperti biasa dan apabila ditanya beliau hanya memberikan alasan kurang selera makan. Hamba maklum dalam tempoh itu beliau ada berubat secara tradisional namun hamba tidak tahu sekiranya beliau ada merujuk kepada doktor.


Dalam satu majlis di Seremban - Kali
pertama hamba perasan tubuhnya
semakin susut.

Hamba mengunjungi beliau pada Ahad. Hamba batalkan program keluarga ke Floria 2012 di Putrajaya. Kebetulan isteri hamba juga mahu mengemas rumah. Ketika itu ada dua orang wanita yang menemani beliau, yang mana salah seorangnya hamba kenalpasti sebagai ibu beliau. Hamba agak sebak melihat keadaan boss hamba itu. Dia berada dalam keadaan tidak sedarkan diri kerana diberikan ubat tidur. Tubuhnya jelah kelihatan amat berbeza semasa beliau sihat dahulu. Ditambah pula dengan wayar yang berselirat yang bersambung dengan pelbagai jenis mesin, jelas menunjukkan penyakit yang dideritainya bukanlah sebarangan. Hamba makin sebak melihat ibu beliau yang sekali sekala memanggil nama serta menadah tangan membacakan doa yang panjang buat kesejahteraan anaknya.

Tiada apa yang hamba boleh lakukan selain membacakan surah Yasin yang hamba niatkan pahalanya untuk beliau.

Kepada teman yang mengenali beliau, hamba sarankan agar datanglah berziarah ketika beliau masih lagi dikandung hayat. Bak pesan seorang sahabat, sekiranya beliau ada melakukan kesalahan kepada kita maka ampunkanlah dosanya dan doakanlah kesejahteraan serta kebaikan untuknya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...