Monday, February 4, 2013

THE KERJA IS KILLING ME SOFTLY



Hari telah petang benar tadi. Ketika itu hamba dalam perjalanan pulang ke rumah dari pejabat. Sekonyong-konyong terdengar nada dering tefon berbunyi menandakan ada mesej yang masuk. Hmm mesej daripada immediate boss hamba rupanya. Sambil sebelah tangan mengawal pemanduan, sebelah tangan lagi menggagau mencari telefon seraya membukanya. Mesej yang masuk pada jam 18.47 itu berbunyi :-

"A'kum, tlg atur mesy bersama bhg *************  ************* dan bhg **************** esok jam 10.30 pagi mengenai cadangan penghargaan kepada kakitangan ***. Tq"

Adusss..... kenapa setelah hamba merangkak di atas jalan raya ini baru diberi arahan untuk organize meeting pula, pagi esok pula tu. Maka sekali lagi tangan hamba menggagau, kali ini mencari kabel hand free pula untuk menghubungi boss hamba itu bagi mendapatkan maklumat lanjut. Satu masalah pula bila kabel tersebut berbelit dan bersimpul keadaannya.

Maka pada ketika ini yang sepatutnya hamba luangkan masa bersama anak isteri ataupun dengan buku-buku bacaan hamba, terpaksa pula ambil sedikit masa untuk membuat sedikit kerja pejabat. Alhamdulillah telahpun hamba siapkan kerja nan sedikit itu.

Bukanlah sebenarnya hamba hendak berkira. Tapi bagi pekerja yang keluar rumah seawal 6.30 pagi dan hanya sampai dirumah seawal 19.30 malam, masa hamba bersama anak-anak menjadi cukup sedikit. Anak-anak pula pukul 22.00 malam sudah masuk tidur sebagai persediaan untuk ke sekolah esoknya. Jadi berapa jam sangatlah yang hamba dapat luangkan bersama mereka. Kadang-kadang terkilan juga apabila pagi hamba dah keluar pada masa mereka masih lagi belum bangun dan pulang lewat dan mendapati kesemua anak-anak telahpun masuk tidur. Hamba pun penat juga berulang ke pejabat setiap hari. Jarak Meru ke Putrajaya bukannya dekat.

Sebenarnya teknologi yang kita gunakan hari ini walaupun nampak memudahkan pekerjaan, ia juga merupakan makhluk yang akan menyusahkan kita. Dengan segala peralatan itu kita boleh dihubungi di mana sahaja tak kira sama ada ketika tengah tidur ataupun melabur di jamban. Adanya internet menyebabkan kita terpaksa kerap memeriksa e-mel dan melakukan kerja-kerja pejabat menggunakan komputer. Kadangkala rasa tertekan juga dengan kerja yang menimbun setiap hari. Pihak pengurusan bukannya tidak tahu dengan para pekerja yang sentiasa stress. Setidak-tidaknya compensatelah dengan sesuatu yang boleh membuatkan pekerja lebih bersemangat lagi untuk melakukan tugasan.

Ramai sahabat yang telah berfikir untuk bersara awal, dan hamba masih memikirkannya....

1 comment:

  1. First of all, happy belated birthday! pasal kerja nihs, buat kerja lebih dapat pahala lebih :) sometimes it's hard, but let's battle it through!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...