Sabtu, 16 Mac 2013

MADIHAH & SUPER GIGI


Satu hari anak ketiga hamba yang berusia 6 tahun mengunjukkan buku nota kecilnya kepada hamba meminta melihat apa yang dilukisnya.

"Gambar apa ni?"

"Hero Gigi" katanya sambil tersenyum.

"Apa kerja Hero Gigi"

"Membantu orang membetulkan gigi"

"Cuba buat gambar Hero Gigi terbang", pinta hamba.
Maka diapun melukis versi baru Hero Giginya dalam keadaan terbang di udara. Kini nama Hero Gigi telahpun ditukar kepada Super Gigi. 

Mungkin lukisan anak hamba yang masih belum masuk sekolah ini biasa sahaja dan tiada apa keistimewaannya. Tapi hamba agak teruja apabila dia melukis sesuatu yang lain. Dulu kakak-kakaknya lebih ghairah melukis bunga, puteri atau apa-apa yang disukai oleh kanak-kanak perempuan. Tetapi dia melukis gambar superhero yang biasanya disukai oleh anak lelaki. Seingat hamba seusia dia hamba juga suka melukis gambar superhero terutamanya Incredible Hulk.

Hamba dulu minat melukis. Tetapi hamba telah lama berhenti melukis secara serius sehingga hamba rasa skill itu telah hilang. Jadi apabila melihat ada anak-anak yang cenderung minatnya ke arah lukisan hamba merasa amat sukacita dan menggalakkannya. 

Belum ada lagi karakter Super Gigi di mana-mana komik tempatan dan antarabangsa. Maka sukacita hamba isytiharkan karakter Super Gigi yang pertama dihasilkan oleh Madihah!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...