Sabtu, 27 April 2013

BUKAN LAGI PEMBUNUHAN DI DALAM FILEM HOLLYWOOD



KESAN tembakan pada kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki Datuk Shaharuddin Ibrahim. Foto : Berita Harian































Hamba sedang mengikuti majlis ceramah oleh Ustaz Ghazali Ibrahim dan Ustaz Heryanto Ramli apabila mederator ceramah, Ustaz Ahmad Husni Abdul Rahman tiba-tiba memaklumkan kepada khalayak akan kejadian pembunuhan Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Kastam DiRaja Malaysia Bahagian Perkastaman/Cukai Dalam Negeri, Datuk Shaharuddin Ibrahim di Presint 9, Putrajaya beberapa jam sebelum itu. Berita tersebut agak mengejutkan memandangkan ia pertama kali berlaku di Putrajaya lebih-lebih lagi ia berlaku pada waktu siang tatkala orang ramai sedang bergegas ke tempat kerja. Lebih menambahkan perasa ia berada tidak jauh dari Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya.

Baru sahaja beberapa bulan yang lalu masyarakat Putrajaya digemparkan dengan 'Imam Mahadi' yang cuba membuat kacau di Kompleks Jabatan Perdana Menteri Parcel B, kini kejadian yang lebih ganas berlaku lagi. Kejadian seperti ini biasanya hamba tonton di dalam wayang Hollywood sahaja, tetapi hari ini ia telah benar-benar berlaku di negara yang hamba kasihi ini.

Hamba sebenarnya agak risau memikirkan hal ini. Ini kerana kejadian pembunuhan di tempat awam seperti restoran dan jalanraya bukanlah kali pertama berlaku di negara ini. Cuma sejak akhir-akhir ini ia semakin menjadi-jadi. Bahkan dalam hari yang sama juga berlaku satu lagi kejadian membabitkan pemilik kedai gunting yang ditembak mati juga sewaktu dalam perjalanan ke tempat kerja (rujuk Utusan Malaysia 27 April 2013 ms. 24). Walaupun hamba bukan siapa-siapa tetapi kerisauan itu tetap ada kerana ketika memandu hamba tidak tahu siapa pemandu yang berada di kiri, kanan, depan dan belakang kenderaan hamba. Dan langkah traumanya melihat kejadian itu berlaku di depan mata.

Apakah tahap professionalisme pembunuh upahan telah meningkat di negara kita sehingga tidak lagi berselindung melakukan jenayah? Hamba percaya golongan ini mendapat latihan serta mempunyai kemahiran menggunakjan senjata. Walaupun senjata api ini nampak mudah sahaja penggunaannya - petik trigger lalu menyembur peluru - tetapi tanpa kemahiran sasaran boleh terlepas daripada dihinggapi peluru.

Pihak berkuasa perlu menggiatkan lagi rondaan. Mereka perlu berada di atas jalan bersama masyarakat. Kerja-kerja pentadbiran di pejabat biarlah dilakukan mereka yang bukan polis. Ini perlu dilaksanakan dalam dalam perancangan lautan biru kebangsaan. Cukuplah ini kali yang terakhir kejadian seperti ini berlaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...