Ahad, 19 Mei 2013

DI DEPAN API DI BELAKANG DURI - Zainuddin Maidin



Agak banyak hamba membuat ulasan buku di blog ini pada bulan ini. Hamba sebenarnya berkesempatan membaca apabila mendapat cuti tanpa rekod kerana isteri melahirkan anak sehari sebelum PRU13 awal bulan ini. Kesempatan bercuti ini membolehkan hamba mengkhatamkan beberapa buah buku. Kerana itulah bulan ini agak banyak ulasan yang hamba tulis kerana kesempatan membaca itu.

Buku ini adalah sasaran utama hamba sewaktu PBAKL 2013 tempohari. Tiada buku lain yang berada dalam sasaran selain daripada buku ini. Bermakna setelah memperolehi buku ini barulah lega rasa di hati dan sempurnalah misi pada hari tersebut. Hamba tidak ingat secara tepat bilakah hamba mula meminati tulisan Tan Sri Zainuddin Maidin aka Zam ini. Namun hamba amat meminati tulisan beliau melalui buku Wira Tak Didendang, Mahathir Di Sebalik Tabir dan siri tulisan Hari Itu Sudah Berlalu yang akhirnya diterbitkan dalam bentuk buku.

Walaupun Zam pendidikan awalnya tidaklah begitu tinggi namun tulisan beliau bagi hamba berada pada kelasnya yang tersendiri, lebih baik daripada sebilangan yang berpendidikan tinggi lagi. Meniti daripada bawah sebagai seorang stringer hingga kepada Ketua Pengarang Utusan Malaysia membuktikan pengiktirafan kepada beliau dalam bidang kewartawanan. Zam bagaimanapun akhirnya 'disingkirkan' daripada jawatan tersebut.

Sebagai seorang yang berpengalaman di dalam Utusan, beliau diberi kepercayaan untuk mengarang buku ini yang menceritakan sejarah penubuhan Utusan semenjak di Singapura sehinggalah ke hari ini. Sememangnya bab-bab yang menceritakan tentang Utusan Melayu khususnya sebelum Merdeka amat menarik minat hamba. Bukanlah sesuatu yang mudah untuk mengasaskan akhbar ini. Akhbar ini diwujudkan seratus peratus oleh orang Melayu, daripada pemodalnya, pemegang saham, pengarang sehinggalah kesemua tenaga kerjanya. Tidak wujud akhbar kepunyaan orang Melayu sebelum itu. Kalau adapun akhbar berbahasa Melayu yang dipunyai oleh orang Arab (Ketika itu keturunan Arab masih belum dianggap sebagai Melayu dari segi perlembagaan).

Kebanyakan tokoh yang bermula daripada kelahiran Utusan Melayu ini tidak menerima bayaran yang tinggi namun mempunyai semangat kerja serta perjuangan yang begitu hebat sekali. Bahkan kebanyakan mereka itu akhirnya menjadi tokoh-tokoh yang begitu berjaya sama ada dalam bidang politik, kewartawanan dan juga penulisan. Sebagai contoh pengasas Utusan Yusof Ishak akhirnya menjadi Presiden Republik Singapura yang pertama setelah pemisahannya dari Malaysia.

Selain itu buku ini turut banyak membicarakan mengenai A. Samad Ismail yang mula berkhidmat dalam Utusan dalam usia yang amat muda. Walaupun begitu tokoh ini mempunyai pengaruh yang besar dalam Utusan dengan tulisan yang amat mengesankan. Beliau merupakan salah seorang pengasas Parti Tindakan Rakyat (PETIR) di Singapura ataupun People Action Party (PAP) yang memerintah Singapura sehingga ke hari ini. Beliau digolongkan dalam Nasionalis berhaluan kiri serta pernah dianggap 'The Brilliant Communist' oleh British kerana kebijaksanaannya.

Kelahiran Utusan adalah di atas kesedaran bangsa Melayu terhadap masa depan mereka. Ia pada awalnya berjuang tanpa cenderung memihak kepada sesiapa (walaupun banyak unsur kiri dalam sidang pengarangnya) hinggalah terjadinya peristiwa mogok Utusan pada tahun 1961 kerana membantah campur tangan politik. Mogok tersebut berakhir setelah 93 hari yang menyaksikan ia akhirnya menjadi milik UMNO.

Sejarah jatuh bangun Utusan sebagai akhbar orang Melayu amat baik untuk dibaca serta diambil pengajaran. Hamba sehingga kini masih lagi terkesan dengan kegigihan tokok-tokoh awal Utusan yang begitu rajin serta bekerja dengan ikhlas. Masih teringat hamba akan cerita Tan Sri Mazlan Nordin yang tidur di pejabat beralaskan kertas surat khabar dan menjadikan kertas surat khabar juga sebagai tuala mandinya. Generasi awal inilah yang membuatkan Utusan tidak mati dalam usia muda. Ia menyedarkan hamba bahawa bukan semua Melayu itu malas dan tidak berkualiti. Ia ada dan begitu ramai di luar sana. Namun mereka ini begitu low profile dan bergerak di belakang tabir sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...