Ahad, 12 Mei 2013

LAWAK KAMPUS : FRIENDS EDITION - Keith


Jangan baca kalau anda bukan peminat komik atau kartun. Kalau anda mengatakan komik dan kartun hanya sesuai untuk kanak-kanak, bagi hamba pandangan itu salah dan merupakan satu pandangan zaman tok kaduk. Industri komik sedang berkembang pesat dan menjana perolehan yang besar. Peminatnya hari ini lebih ramai golongan dewasa berbanding kanak-kanak. Dari komik ia berkembang kepada siri animasi, wayang gambar, permainan terutamanya figura-figura adiwira. Kerana itu juga filem-filem adiwira seperti Iron Man, Superman, X-Men, Spiderman dan lain-lain lagi mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Walaupun perkembangan komik dan animasi di negara ini tidaklah sebesar negara barat namun ia adalah lebih besar berbanding 30 tahun dahulu sewaktu era Gila-Gila dan Gelihati.

Komik ini dijual secara bundle sewaktu Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2013 yang lalu bersama komik Encore Lawak Kampus, Limited AR Card dan t'shirt Lawak Kampus edisi terhad. Ia merupakan keluaran istimewa sempena 10 tahun kewujudan siri Lawak Kampus di majalah Gempak. Melalui komik khas ini para pelukis lain termasuk dari luar negara, juga para peminat tegarnya, diberikan peluang untuk melukis komik empat petak sendiri dengan menggunakan watak-watak daripada siri Lawak Kampus. Manakala Encore Lawak Kampus pula lebih kepada ilustrasi-ilustrasi menarik watak-watak komik ini oleh pelbagai pelukis serta pelukis asalnya sendiri - Keith.

Memandangkan umurnya pun dah menjangkau 10 tahun hamba berharap agar aspek-aspek bahasa akan diperbaiki. Bukanlah bahasa pasar yang menjadi masalah hamba, tapi seperti orang tak reti berbahasa dengan bahasa Melayu yang kadangkala nampak berterabur dan tidak kena penggunaannya. Bagi hamba pelukis bukan berbangsa Melayu bukan isunya. Selagi kau mengaku kau itu rakyat Malaysia, maka bahasa itu harus kau junjung tinggi. Hamba dan peminat lain telah memberikan keuntungan kepada pelukis dan majalahnya, maka pelukis juga mesti tahu tanggungjawab nasionalnya.

2 ulasan:

  1. Salam, Lama x dengaq cerita Ouled Kenitra lps tinggalkan arena fotopages...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aiseh bro, kita main kat sinilah pulak. Tpt lama pun kengkawan tak mai dah :),

      Padam

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...