Tuesday, August 6, 2013

PASAR MALAM CAMERON HIGHLAND




Menuju ke pasar malam CH adalah satu perkara yang amat menyiksakan. Jalan yang kecil di CH, satu lorong sehala, kereta yang terkira banyaknya, membuatkan perjalanan kereta umpama lelabi. Tuan hamba mungkin boleh menghabiskan beberapa bab bacaan sebuah novel sebelum tiba ke destinasi. Mencari tempat parking juga umpama satu bala yang berpanjangan.

Kawasan pasar malam CH sebenarnya tidaklah besar mana tetapi pengunjungnya amatlah ramai, seolah dah tiada lagi tempat lain nak ditujui. Keseronokan membeli barangan mungkin terganggu kerana ramainya umat ini. Pergerakan perlahan dan amat rapat antara satu sama lain. Yang gembira sekali tentulah orang yang menjual barangan. Cuma yang hamba perasan kebanyakan peniaga bukan orang tempatan berdasarkan loghat mereka. Bunyinya ala-ala dari seberang. Barangkali peniaga orang kita hampir pupus, atau mereka kini jadi tokey sahaja.

Kalau nak dikira harga barangan di sini tidaklah murah mana, lebih kurang macam di tempat lain juga. Nak cari barangan atau makanan yang berbeza dari tempat kita pun mungkin tak berapa nak jumpa. Cuma mungkin pasar malam tempat kita tak berapa senang nak cari penjual stroberi coklat. Stroberi coklat ni seingat hamba taklah sepopular mana. Tapi bila seorang penyanyi ni sebut laki dia minat makan menda tu, maka orang pun minat nak mencubanya.

Dalam dok ramai orang berjual ada pula seorang badut yang menjual belon. Biasanya hamba jumpa badut yang bagi belon percuma di pasaraya. Ye lah asalkan boleh cari rezeki, maka macam-macam cara digunakan nak tarik pelanggan. Tu lah rupanya susah nak mencari rezeki yang banyak orang kita tak sedar terutamanya kebanyakan anak-anak kita. Tahunya minta duit sahaja. Kalau tak dapat melalak.










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...