Saturday, October 5, 2013

ULASAN BUKU : ARMAGEDON 2012, BENCANA AKHIR ZAMAN - Muhammad Alexander



Buku ini hamba beli sebelum 2012 lagi. Tetapi dah lebih separuh tahun 2013 barulah hamba membacanya. Walaupun sekali imbas ia seperti menjawab persoalan kiamat yang timbul akibat berakhirnya kalendar kaum Maya, namun ia sebenarnya lebih daripada itu. Buku ini mengupas isu kiamat berdasarkan dalil-dalil naqli yang disepadankan dengan kajian saintifik.

Dalil-dalil berkenaan hari kiamat dari Al-Quran dan Al-Hadith disampaikan dengan cara yang mudah dan dapat difahami, terutamanya ketika zaman ia diturunkan, memandangkan ketika itu pengetahuan tentang sains amatlah terbatas. Zaman beredar dan manusia semakin mengenali sains. Alangkah hebatnya ayat-ayat suci kerana ia telah bercerita mengenai sains lama sebelum manusia memahaminya. Satu contoh paling mudah adalah mengenai kejadian manusia itu sendiri yang diterangkan secara terperinci di dalam Al-Quran. Dan apabila manusia telah mula dapat mengkaji mengenai kelahiran manusia, adalah didapati penerangan Al-Quran itu adalah bertepatan dengan sains moden. Dengan demikian pastilah kitab Al-Quran ini diturunkan oleh Tuhan yang Maha Kuasa serta Maha Luas Pengetahuan-Nya. Amat mustahillah kitab ini hasil karangan manusia. Lantaran itu kedapatan ramai ahli sains barat yang memeluk Islam apabila menyedari hakikat ini.

Maka buku ini cuba untuk menghuraikan dalil-dalil kiamat ini melalui perspektif sains. Contohnya ayat-ayat atau hadith yang menyebut tentang keadaan langit terbelah dan menjadi merah seperti mawar yang dilumuri minyak, matahari digulung, bumi dilipat, bintang-bintang berguguran dan sebagainya. Ia juga cuba untuk menghuraikan apabila dajal, yakjuj dan makjuj serta daabatul ardh bermaharajalela di muka bumi.

Sesungguhnya buku ini akan menambahkan lagi keimanan kita kepada Allah. Memandangkan kajian mengenai sains adalah berterusan berjalan, maka hamba yakin apa yang penulis dapati bukanlah sesuatu yang muktamad. Berkemungkinan ada lagi penghuraian terhadap dalil-dalil kiamat yang masih dihuraikan dari sudut sains. Suka hamba cadangkan kepada penulis agar ayat-ayat Al-Quran serta hadith dapat ditulis ayat serta matan asalnya dalam bahasa Arab dan bukan sekadar terjemahannya sahaja. Begitu juga apabila penulis menghuraikan maksud perkataan Arab yang diambil dari kamus, pohon ditulis dalam huruf Arab dan bukannya huruf rumi. Ini kerana walaupun hamba boleh berbahasa Arab sedikit tetapi apabila membaca perkataan Arab bertulisan rumi ia boleh membawa kekeliruan dari segi sebutan memandangkan tulisan rumi tidak kadangkala tidak dapat membunyikan sesuatu perkataan dengan tepat.

Hamba amat mencadangkan agar buku ini menjadi sebahagian daripada simpanan anda di rumah. Ia amat bermanfaat serta membuka minda kita bahawa setiap apa yang dijadikan Allah itu akan pasti ada penjelasannya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...