Friday, December 6, 2013

RUMAH BERTANDUK KOBAU




Teringat hamba satu soalan yang sering ditanya dalam peperiksaan sejarah sekolah rendah dahulu. Soalan itu memaparkan gambar beberapa gambar rumah tradisional Melayu diikuti dengan ayat - Di antara berikut yang mana satukah rumah yang boleh ditemui di Negeri Sembilan? Tidak susah untuk meneka kerana rumah Negeri Sembilan mudah dikenali melalui bumbungnya yang menyerupai tanduk kerbau.



Tetapi itu dahulu. Ketika ini jikalau berkunjung ke Negeri Sembilan, seni bina moden lebih merajai binaannya. Rumah tradisional sebegini hanya tinggal di kawsan kampung. Itupun yang berada di kawasan kampung adalah rumah-rumah lama. Orang kampung yang membina rumah baru juga lebih memilih bentuk binaan yang moden. Lebih merunsingkan apabila rumah tradisonal yang ada tidak lagi bertunggu. Ini kerana setelah kematian pemilik rumah, anak-anak mereka kebanyakannya tidak lagi tinggal di situ kerana kebanyakannya telahpun berhijrah dan bekerja di tempat lain. Maka tinggallah rumah sebegini menjadi terbiar, uzur dan akhirnya menyembah bumi.



Gambar yang hamba paparkan ini adalah salah satu contohnya. Terletak di Kampung Seri Jemapoh, Kuala Pilah, binaan ini tidak lagi bertunggu, kelihatan uzur dan sesuai dijadikan lokasi filem seram. Kawasan persekitarannya juga tidak berjaga. Sewaktu mengambil gambar-gambar ini kepala hamba terbayang akan kemeriahan rumah ini satu ketika dahulu dengan anak-anak berlari di halaman. Amatlah sayang sekiranya satu hari nanti rumah bertanduk kobau ini akan hanya dapat dilihat di dalam gambar atau model kayu di muzium sahaja.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...