Ahad, 11 Mei 2014

LEGASI PEJUANG 2 TITISAN DARAH DI PEDANG SAMURAI - Arman Jazee



Buku ini merupakan sambungan daripada novel Legasi Pejuang oleh penulis yang sama. Membaca tajuknya sudah pasti akan ada kena mengena dengan samurai ataupun negara Jepun. Entah kenapa melihat tajuk yang sebegini kepala hamba terus memikirkan novel Hatiku Di Harajuku tulisan Ramlee Awang Murshid.

Dalam novel terdahulu Muaz digambarkan telah berjaya ditembak oleh CIA. Walau bagaimanapun penulis tidak menyebut secara lansung sama ada beliau telahpun mati atau tidak. Dalam bahagian kedua ini Muaz sebenarnya telah selamat dalam kejadian tersebut namun telah hilang ingatan. Beliau ditemui dalam keadaan parah oleh seorang pemilik restoran Jepun yang telah membantu beliau serta memberikan beliau pekerjaan. Muaz ketika itu telah hilang lansung memorinya tentang masa silamnya. Beliau digelar Kuromoto kerana kulitnya yang gelap. Satu ketika terjadi pergaduhan antara samseng di kawasan tersebut dengan pemilik restoran. Muaz turut serta dalam pertempuran tersebut yang membuatkan rakannya hairan di atas kemahirannya bergaduh. Muaz aka Kuromoto seterusnya dibawa ke Jepun apabila si pemilik restoran risau akan keselamatan mereka di situ.

Sekiranya pembaca tidak pernah membaca novel yang pertama dan terus membaca yang ini tentunya akan kabur dengan latar belakang Muaz. Sewajarnya penulis memasukan unsur imbas kembali atau flashback bagi memudahkan pembaca. Ia boleh dilakukan secara lansung terus dalam satu bab khusus, melalui perbualan watak-watak ataupun disebut secara tidak lansung ketika menerangkan diri watak. Dalam hal ini Ramlee Awang Murshid boleh menjadi contoh yang terbaik. Dalam setiap novel rantaian Bagaikan Puteri, watak Laksamana Sunan merupakan watak yang muncul ataupun hero pada setiap novel. Namun beliau berjaya menggambarkan kepada pembaca akan diri Laksamana Sunan tanpa perlu merujuk terlebih dahulu kepada novel yang pertama. Justeru walaupun tidak membaca rantaian Bagaikan Puteri mengikut aturan, pembaca masih boleh membacanya dengan sempurna kerana setiap novelnya boleh berdiri dengan sendiri.

Di Jepun Muaz tinggal bersama keluarga Master Suzuka, seorang pembuat pedang dan ahli seni bela diri Buttojutsu. Hebat benar agaknya Muaz apabila boleh menempa pedang dengan begitu baik hanya dengan mendengar sahaja 'irama' ketukan pedang Master Suzuka sepanjang tinggal di situ. Kadangkala penulis menggambarkan Muaz terlalu hebat dalam segala-gala sehingga hamba merasa bosan dengan watak sebegini.

Keberadaan Muaz di Jepun terbongkar apabila Katrinee yang sedang melawat kawasan pembuatan pedang berkenaan terkejut melihat beliau lantas menjerit dan pengsan. Seorang rakat sejawat beliau dalam CIA telah melaporkan hal tersebut dan bermulalah semula episod pelarian Muaz. Serbuan pasukan SEAL ke kediaman Master Suzuka telah mencetuskan pertempuran yang hebat. Ingatan Muaz pulih apabila dalam satu pertarungan kepala beliau telah diketuk dengan kuat oleh musuh. Cara ini lebih kurang sama macam drama Melayu dulu-dulu. Bila terhantuk kepala dengan kuat seseorang jadi hilang ingatan. Bila terhantuk semula kali kedua ingatannya pulih semula. Dari segi perubatan hamba tidak tahu sama ada kaedan sedemikian boleh pakai ataupun tidak. Melihat Katrinee yang menjerit dan mudah pengsan itu hamba tertanya-tanya betapa lemahnya diri beliau sebagai seorang agen CIA. Bahkan dalam beberapa babak, beliau pernah pengsan apabila dipukul. Agen kelas dua agaknya Katrinee ini.

Episod di Jepun ini sebenarnya menerujakan hamba. Namun apabila kisahnya mula berpindah ke China, Sepanyol, Peranchis, Amerika dan lain-lain tempat tempo pembacaan itu agak lari. Jangkaan babak perlawanan dalam novel ini akan banyak menggunakan pedang samurai juga meleset kerana selepas pertempuran di kediaman Master Suzuka pedang berkenaan lansung tidak digunakan. Hinggalah apabila novel hampir sampai ke penghujung, tiba-tiba sahaja watak ketua zionis mempunyai sebilah pedang samurai. Justeru membayangkan novel ini kisahnya banyak berlaku di dunia sebelah timur tidaklah seperti membaca tajuknya.

Ada satu babak apabila seorang yang bernama Pierre merungut susah menyebut nama Croix Rouge Generoie, berbelit-belit lidah katanya. Hamba tak tahu sama ada mahu ketawa atau menangis apabila memikirkan seseorang yang berasal dari Bordeux, Peranchis merungut susah nak menyebut perkataan dalam bahasa sendiri. Begitu juga apabila penulis menulis nama 'Jalan Rue Leschot', sepatutnya ditulis Jalan Leschot atau terus Rue Leschot sahaja kerana perkataan rue itu sendiri memberi makna jalan. Jadi tidak perlu tulis dua kali.

Kejutan paling besar yang ditimbulkan oleh penulis ialah apabila beliau mendedahkan bahawa Sheikh Mahdi, pemimpin Gerakan Jihad Ulislam, yang mengasuh Muaz sehingga menjadi pejuang serta menjadi anak angkat beliau sebenarnya adalah Menehem Gremend, pemimpin utama Kongres Zionis Sedunia! Apabila penulis mencatatkan babak dimana Sheikh Mahdi dan para pengikutnya dibom, namun mayatnya tidak ditemui, hamba menjangkakan watak itu akan muncul semula. Walau bagaimanapun kemunculan watak berkenaan sebagai seorang Yahudi amat memeranjatkan.

Apa jadi dengan segala ajaran 'Islam' yang telah beliau ajarkan kepada Muaz. Jika benar beliau Yahudi mustahil beliau akan mengajarkan Islam dengan betul. Bagaimana dengan ajaran solat, bacaan di dalamnya, doa-doanya? Agak hebat juga sekiranya Sheikh Mahdi dalam penyamarannya tetap mengajarkan perkara yang betul. Wallahuaalam. Menjadikan watak berkenaan sebagai antagonis telah memunculkan beribu pertanyaan di dalam batu jemala pembaca.

Secara keseluruhan novel kedua ini lebih tersusun berbanding novel yang pertama. Penceritaan juga agak smooth terutamanya kisah Muaz di Jepun. Terlalu banyak babak pertempuran kadangkala agak meletihkan. Lebih-lebih lagi apabila membaca kisah-kisah sewaktu watak baik hampir sahaja dibunuh oleh watak jahat pasti ada sahaja watak baik lain yang sempat menembak, membaling pisau, menumbuk, menendang watak jahat dan sebagainya untuk menyelamatkan keadaan. Sehinggakan hamba boleh menjangka apa yang akan berlaku pada waktu-waktu kesempitan sebegini.

Kepada pembaca di luar sana, anda boleh meninggalkan novel cintan cintun dan beralih kepada novel yang lebih jantan ini!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...