Rabu, 23 Julai 2014

ISU BORANG FAKIR MISKIN MAINS - JANGAN MENJADI PENGADU DOMBA

Semalam hamba tertarik dengan dua pihak yang menyebarkan satu posting yang sama di laman facebook. Mereka memuat naik satu borang permohonan bantuan fakir miskin yang dipunyai oleh Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS). Mereka ini mengkritik habis-habisan kriteria fakir dan miskin yang ada pada borang berkenaan. Posting ini seterusnya menghasilkan kutukan daripada orang lain yang datang melawat. Mata hamba cepat menangkap borang tersebut memandangkan hamba antara mereka yang mendraf borang tersebut pada tahun 1999. Kriteria itu pula telah ada lama sebelum kewujudan borang itu sendiri itu lagi. Ini bermakna mereka mengkritik satu perkara yang telah terlalu lama.



Hamba menghantar mesej kepada Encik Kamal Amran, Setiausaha MAINS memaklumkan tentang perkara ini. Dengan segera beliau membalas dan meminta hamba merujuk kepada kenyataan beliau di FB MAINS. 

Berikut adalah kenyataan penuh beliau"-

Penjelasan Isu Kriteria Fakir dan Miskin MAINS.

Penentuan had fakir dan miskin di NS dibuat berdasarkan had kifayah. Telah dilaksanakan sejak 2004. Kadar yg dinyatakan dlm borang adalah kadar lama pendapatan bersih setelah ditolak kadar had kifayah. Kadar had kifayah merangkumi kos perbelanjaan yg munasabah sebulan isirumah merangkumi perbelanjaan keperluan perlindungan, makanan, pakaian, pendidikan, perubatan, pengangkutan dan lain lain belanja berkaitan. Sekiranya masih berbaki kurang drpd RM150, mereka akan dimasukkan di bwh kategori fakir manakala sekiranya baki pendapatan lebih drpd RM150 tetapi kurang drpd RM300 akan dimasukkan dlm kategori miskin. Kedua dua kategori ini layak menerima bantuan bulanan dan bantuan lain yg berkaitan mengikut keperluan keluarga berkenaan. Sekiranya pemohon tdk masuk mana mana kategori berkenaan. Mereka boleh dipertimbangkan bantuan berkala atau sekali bantuan mengikut keperluan mereka. Borang berkenaan adalah borang lama wbp mungkin masih digunakan dan diedarkan bagi mengelakkan pembaziran. Kadar baru Had Kifayah juga telah dipinda seperti di sertakan. Borang baru adalah seperti disertakan. Tafsiran asnaf adalah sepertimana yg ditetapkan oleh J/kuasa Fatwa. (Utk rujukan had kifayah boleh layari http://www.baitulmalns.gov.my/hadi.asp. Di NS seramai 5,600 org menerima bantuan bulanan dan sebahagian besar mereka turut menerima bantuan bulanan JKM dan bantuan PPRT serta bantuan projek basmi kemiskinan negeri. MAINS juga sedang menjalankan kajian kali kedua had kifayah dan dijangka akan dikuatkuasakan pd 2015. Bagi 2013 shj MAINS menerima 37,678 permohonan individu dan drpd jumlah berkenaan 33,379 tlh di luluskan iaitu lebih 88.6% drpd yg di terima. Sejumlah RM32.27 juta tlh dibelanjakan utk asnaf fakir dan miskin shj (melebihi 2/8 peruntukan perbelanjaan utk asnaf fakir dan miskin). Secara keseluruhan RM80.4 juta tlh dibelanjakan utk pelbagai asnaf (individu dan institusi) di NS pd 2013 berbanding kutipan RM79.7 juta, menjadikan lebih 100% dana zakat 2013 diagihkan pd tahun lepas. MAINS juga merupakan satu satunya negeri yg mengagihkan lebih 95% zakat yg dikutip setiap tahun sejak 2004. Turut menerima Anugerah Audit Akauntabiliti 4 bintang (tertinggi) dari Ketua Audit Negara selama 6 tahun berturut turut selain mengekalkan Sijil Akaun Bersih sejak 2004. Selain itu MAINS juga mengekalkan kadar Indeks Kepuasan Pelanggan pd kadar melebihi 80% setiap bulan. Terima kasih di atas sokongan, pandangan dan cadangan serta komen yg diberikan. Usaha penambah baikkan akan terus dilaksanakan. Semoga Allah SWT memberikan ganjaran dan menerima amalan kita sebagai amalan yg soleh. Wallahualam.

Kamal Amran Kamarudin
Setiausaha
Majlis Agama Islam N.Sembilan




Apa yang hamba lihat adalah mereka yang memulakan post ini bukanlah orang asal Negeri Sembilan. Mereka juga apabila melihat ada sesuatu yang mempunyai tanda soal tidak pula pergi mencari jawapan dari sumber yang asal dan mempunyai autoriti. Sebaliknya membuatkan orang lain lebih keliru lagi di alam maya. Justeru hamba lihat tindakan ini adalah untuk menanamkan rasa kebencian kepada satu pihak atau cuba menunjukkan bahawa penulis post tersebut adalah orang yang terlalu bijak. Pihak lain yang mengongsikannya (share) pula biasanya akan menggunakan alasan mereka berkecuali dan cuma berkongsi untuk mencari jawapan, yakin rakyat Malaysia bijak berfikir dan sebagainya. Bagi hamba ia tetap salah kerana mereka masih mencari jawapan bukan dari pihak yang sewajarnya. Bertanya kepada orang yang tudak tahu akan lebih menyesatkan. Sila tinjau maksud ayat Al-Quran surah An-Nahl : 43 yang berbunyi:

“Maka bertanyalah kepada ahlinya (orang-orang yang tahu atau pakar) jika kamu tidak mengetahui (keadaan sesuatu perkara).” 

Sudahlah tidak tahu, pergi bertanya pula kepada orang yang tidak tahu, maka bagaimanakah jawapan yang akan diperolehi? Orang kita terlalu mudah untuk mencetuskan reaksi atas apa sahaja perkara. Mereka kesukaan apabila status mereka di'share' serta mendapat like yang banyak. Mereka pentingkan itu dan bukannya kebenaran. Biasanya apabila pihak yang berkenaan memberikan jawapan, pihak yang memulakan racun ini tidak pula tampil memohon maaf daripada masyarakat. Ingatlah bahawa kaedah fiqh mengajar kita bahawa matlamat tidak menghalalkan cara. 

Jika kita bangang maka janganlah cuba memperlihatkan kebangangan kita lagi. Itu memang betul-betul bangang yang dah jatuh ke tahap bungko!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...