Sabtu, 4 Oktober 2014

PRIMADONA - Abdul Talib Hassan



Penceritaan bermula dengan kisah seorang lelaki bernama Salman yang berburu seorang diri di sebuah hutan. Keberanian berburu seorang diri ini mungkin disebabkan pengetahuan serta pengalaman yang dimilikinya. Namun kerana terlanggar pantang sewaktu memburu kijang akhirnya beliau tidak berjumpa jalan pulang.

Pencarian jalan pulang akhirnya menemukan beliau dengan satu tempat yang kelihatan asing di dalam hutan, seolah-olah berjaga. Selepas itu beliau bertemu beberapa orang yang pernah dikenalinya semasa beliau kanak-kanak dahulu seperti Murad, Bongkok, Mameng dan Ratna Sari ayu a.k.a. Primadona. Anehnya wajah mereka masih sama seperti zaman kanak-kanak Salman dahulu seolah tidak dimakan usia.

Namun pada hakikatnya di dunia realiti, Salman telahpun hilang. Beliau tidak dapat dikesan serta tidak diketahui dimana keberadaannya. Salman sebenarnya seorang yang mempunyai nama di kalangan masyarakat. Tetapi sepanjang kehilangannya itu satu persatu kejahatan serta keburukan yang pernah dilakukan oleh beliau terbongkar sehingga nama beliau tidak lagi disanjung masyarakat.

Akhirnya beliau ditemui setelah tiga tahun berlalu, sedangkan Salman di alam khayalnya hanya merasakan masa baru berjalan 10 hari sahaja. Beliau ditemui dalam keadaan yang menyedihkan, keadaan yang tidak terurus, tidak berpakaian serta pinggang yang dilingkari rotan berduri. Duri rotan itu pula ada yang telah sebati dengan dagingnya serta ada yang bernanah.

Empat watak di atas sebenarnya telahpun mati dibunuh pengganas komunis sewaktu zaman darurat dahulu. Salman telah menjadi tidak siuman selepas itu dan selalu menyebut-nyebut nama keempat watak berkenaan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...