Rabu, 28 Januari 2015

PANGKOR KE PANGKOQ



Satu perkara yang hamba amat bersyukur dengan pekerjaan hamba adalah kadang-kadang hamba berpeluang melawat sesuatu tempat apabila melakukan tugasan luar. Bertugas memberikan ceramah yang biasanya diadakan di luar negeri hamba bertugas (Selangor) membolehkan hamba melihat-lihat tempat orang. Hamba tidak suka stress ketika bertugas, justeru hamba tukar mindset hamba kepada mode bercuti. Bercuti sambil bertugas bukan bertugas sambil bercuti. 


Tidak lama dulu hamba dijemput berceramah di sebuah hotel yang terletak di Marina Island, Teluk Muroh, Lumut. Hamba pun tak pernah tahu tentang hotel ini, lagipun dah lama tak menjejakkan kaki di Lumut ini. Kawasan pulau ini merupakan tambakan tanah yang menjadi pulau buatan manusia. Di sini juga terletaknya sebuah jeti baru untuk ke Pulau Pangkor. Menariknya perjalanan ke Pulau Pangkor melalui jeti ini adalah lebih dekat dan mengambil masa hanya 10 minit sahaja berbanding setengah jam jika menggunakan jeti lama. Semasa hendak membeli tiket feri hamba ditanya sekiranya ada mempunyai kad keahlian. Rupanya untuk menaiki feri di situ kita perlu mempunyai kad keahlian memandangkan jeti berkenaan dianggap sebagai hak milik persendirian. Jadi terpaksalah menambah lagi RM10 di samping harga tiket perjalanan.


Memang benarlah kata sahabat, perjalanannya cukup singkat justeru menjimatkan masa. Di kawasan jeti macam biasalah, penuh dengan manusia yang menawarkan perkhidmatan penginapan ataupun penyewan kereta. Hamba cuma bercadang nak pusing satu pulau dalam masa dua jam sahaja memandangkan di samping memberikan ceramah, hamba juga terpaksa mewakili boss hamba untuk merasmikan penutup kursus, jadi hamba perlu pulang awal untuk membuat sedikit persediaan.





Hamba dapat menyewa sebuah kereta daripada seorang pemuda India. Saja hamba ambil gambar beliau, manalah tahu kalau ada sebarang masalah selepas itu. Kereta Wira yang hamba sewa dari zahir luarannya nampak elok sahaja, tetapi enjinnya semput, pendingin udaranya hanya mengeluarkan angin tanpa sebarang rasa sejuk, pintunya juga bermasalah. Rasa tersiksa juga membawanya terutamanya apabila kereta ini mendaki beberapa kawasan yang berbukit.

Kalau brader ni offer kereta dia kepada anda, maklumkan anda tak mau kereta semput
Wira dia tu...


Pulau ini bukanlah besar sangat dan boleh dikelilingi dalam tempoh yang singkat sahaja. Bagi hamba Pangkor lebih sesuai untuk mereka yang betul-betul ingin bercuti, jauh dari kesibukan kota sambil menikmati pemandangan serta keindahan pantai. Kalau rasa nak membeli belah tu, bagi hamba tiada apa yang istimewanya. Cenderamatanya juga biasa-biasa sahaja dan harganya tidaklah murah benar.





Hamba sempat singgah di satu perkampungan nelayan yang terletak di sebarang jalan berhampiran Kota Belanda. Lautnya nampak indah, tapi kawasan perkampungan nelayan itu nampak kotor, dengan sampah sarap seperti botol-botol plastik di kawasan pantainya. walaupun sekadar satu kawasan kampung, hamba rasa tempat ini ada tarikannya tersendiri terutama kepada orang luar negara yang kawasan nelayannya tentu berbeza dengan negara kita. Agaknya penghuni di sini mata mereka tak berserabut melihat segala kekotoran yang ada. Jadi untuk mengambil gambar di kawasan ini hamba terpaksa tumpukan betul-betul agar perkara yang menyemakkan mata itu seboleh-bolehnya tidak masuk dalam takupan lensa kamera.


Siapa yang biasa berkunjung ke sini tentu pernah melalui satu kawasan tempat pelupusan sampah yang betul-betul terletak di tepi jalan. Hamba rasa inilah satu-satunya kawasan yang kedudukannya tidak berapa kena di sini. Kedudukannya ditepi jalan amat mencacatkan pemandangan ditambah dengan bau sampah yang menusuk hidung. Ya, mungkin  pulau ini tidak ada lagi kawasan yang bersesuaian, tetapi maaflah ia b enar-benar mencacatkan pemandangan. Apa pula tanggapan pelancong luar, setelah seronok menikmati keindahan di tempat lain, terjumpa pula satu kawasan yang kurang menyenangkan. Bukan maksud hamba agar tempat ini tiada kawasan pelupusan sampah. Tetapi cara pelupusannya mungkin boleh ditukar sekiranya ingin mengekalkan tempat yang sama. Satu sahaja yang hamba nampak, Pangkor perlukan incinerator!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...