Rabu, 7 Januari 2015

REVOLUSI KENYIR - Arifin Ngah



Ketenangan yang dinikmati oleh masyarakat monyet serta penghuni hutan Seberang Kenyir yang lain mulai tergugat dengan kedatangan orang bandar. Bersama dengan gergasi dan gajah besi mereka, segala pokok ditebang dan tanah diratakan untuk satu projek pembangunan. Masyarakat monyet yang diketuai Bukung yang merasakan bahawa Seberang Kenyir merupakan warisan masyarakat mereka terpanggil untuk melakukan sesuatu.

Novel ini adalah satu novel perjuangan, perjuangan bagi mengelakkan tanah bumi mencari makan dan kehidupan daripada diceroboh oleh orang luar. Masyarakat monyet amat marah dengan perlakuan orang dari bandar ini. Mereka tidak marah jikalau manusia sekadar datang untuk berkongsi nikmat keindahan alam. Tetapi apabila mereka mula melakukan kerosakan, sesuatu perlu dilakukan.

Sebagai pemimpin masyarakat monyet, Bukung tahu bahawa mereka perlu bersatu padu. Orang dari bandar patut diberikan pengajaran agar menghentikan segala usaha mereka dan terus meninggalkan kawasan itu. Bukung fikir masyarakat hutan harus melakukan satu revolusi. Bermula dengan merosakkan peralatan orang bandar hinggalah kepada tindakan menyerang para pekerja berkenaan apabila mereka masih meneruskan pekerjaan serta mula mendatangkan rasa bahaya kepada masyarakat hutan apabila mereka mula memburu binatang dengan menggunakan senapang.

Namun akal manusia tidakkan terlawan oleh intuisi binatang. Mereka tewas apabila manusia mengumpan mereka dengan buah-buahan. Lantas mereka ditangkap dan dibawa ke zoo. Hanya Bukung dan isterinya Cetok sahaja yang terlepas kerana tidak sempat masuk ke perangkap. Akhirnya pasangan suami isteri ini membawa diri ke gunung dan melihat 'kemusnahan' Seberang Kenyir dari jauh.


1 ulasan:

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...