Ahad, 4 Januari 2015

RUMAH 2 ALAM



Hamba pernah berazam untuk tidak mahu membeli lagi buku-buku keluaran khas Mastika seperti buku Rumah 2 Alam ini, namun hamba seringkali gagal menahan keinginan untuk memilikinya. Hamba sebenarnya suka dengan gaya penulisan wartawan-wartawan Mastika ini yang hamba anggap mempunyai gaya penulisan yang tersendiri, ringkas, padat dan mempunyai aura untuk menarik pembaca untuk membaca sesuatu artikel sehingga habis. Kadang-kadang jika di teliti perkara yang diceritakan dalam artikel-artikel tertentu itu biasa sahaja isinya, namun gaya penulisan yang hebat itulah yang menjadikan sesuatu cerita itu kadangkala nampak menarik. Kelebihan menulis ini tidak ada pada semua orang. Hantarlah sekumpulan 10 orang untuk membuat liputan sesuatu cerita. Pastinya kesepuluh mereka ini akan tampil dengan gaya penceritaan atau pelaporan yang berbeza, ada yang menulis dengan baik dan ada yang menulis dengan membosankan, bahkan mungkin ada juga yang sampai ke sudah tidak tahu bagaimana untuk menulisnya.

Satu yang 'melegakan' untuk membaca buku ini adalah kerana ia merupakan kisah-kisah yang baru, bukannya diambil daripada mana-mana isu Mastika. Justeru kisah-kisahnya adalah segar dan bukan ulangan. Bukannya apa, hamba sendiri kadangkala merasa 'rugi' untuk membaca kisah yang telahpun hamba pernah baca dalam mana-mana keluaran majalah Kumpulan Utusan ini. Agak menarik juga apabila beberapa cerita yang boleh hamba anggap menarik dan agak berbeza daripada cerita yang pernah hamba baca sebelum ini.

Terdapat 27 buah cerita, dan tajuk buku ini menggunakan tajuk yang diambil daripada kisah yang pertama. Kisah Rumah 2 Alam ini antara yang hamba anggap menarik. Seorang isteri dan anak beliau yang pergi ke rumah suaminya yang bertugas di suatu daerah seakan tidak dipedulikan oleh suaminya sehinggakan beliau terasa hati. Bukan itu sahaja masyarakat di sekelilingpun dianggap sombong kerana seakan tidak memperdulikan beliau. Rupanya beliau seakan berada di alam lain walaupun tinggal di dalam rumah yang sama kerana kelibatnya tidak kelihatan di mata manusia. Pengakhiran cerita ini anda bacalah sendiri di dalam buku berkenaan.

Ada juga cerita yang tragis mengenai seorang gadis yang mewarisi saka keturunan tanpa kerelaannya akhirnya mati dalam keadaan yang menyedihkan, lelaki yang menerima balasan kerana sering menyiksa burung but-but untuk dibuat minyak urut, lelaki yang bertugas meronda mengikut giliran rukun tetangga bersama orang yang telahpun mati setahun dulu dan banyak lagi.

Ada orang suka dengan kisah sebegini dan ada yang anggap ia mengarut. Hamba ambil jalan tengah, hamba suka membaca gaya penulisan penulis seperti yang disebutkan di awal tadi dan hamba memang suka membaca kisah pengalaman manusia. Benar atau tidak hamba tidak mahu ambil tahu. Yang baik hamba ambil buat teladan dan yang buruk hamba jadikan sempadan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...