Friday, September 25, 2015

JINGGO : KOMPILASI JUBLI 15 - Kenny Chua



Semasa kemunculan kompilasi ini di kedai buku popular tahun lalu, tangan ini terasa ingin mencapainya. Tetapi hamba tersedar bahawa koleksi seperti ini yang dijual di Popular sebelum ini pasti tidak akan habis dengan segera sehinggalah ia nanti akan dijual dengan harga diskaun yang lebih murah. Ternyata telahan hamba betul apabila dalam kunjungan yang terbaru hamba dapati buku ini masih lagi melambak di kedai berkenaan dan telahpun diberikan harga baru yang lebih rendah. Walaupun terpaksa menunggu setahun hamba tidak berasa rugi sedikitpun kerana tidak dapat membacanya lebih awal memandangkan hamba ada lebih banyak buku lagi yang belum dihabisi. Lagipun ini komik dan bukannya suratkhabar yang akan basi ceritanya apabila hari berganti.

Secara peribadi hamba bukanlah peminat siri Jinggo Si Pemburu ini. Hamba cuma menggemari kekemasan lukisan Kenny Chua serta gaya lukisannya sahaja. Pembelian ini tidak lebih daripada sokongan hamba kepada dunia komik tempatan. Buku ini sebenarnya menggabungkan tiga kompilasi Jinggo yang pernah diterbitkan sebelum ini iaitu Jinggo Si Pemburu, Jinggo Replay dan Jinggo Concluded. Ia juga datang dengan kulit keras (hard cover) menjadikannya lebih tahan lama untuk di simpan.

Sebagai satu tambah nilai kepada kompilasi ini ia turut mengandungi 8 mukasurat komik sisipan istimewa yang memberikan jawapan kepada persoalan yang timbul kepada pembaca dalam siri terakhir Jinggo di majalah Gempak. Selain itu terdapat juga lakaran konsep seni animasi Jinggo yang belum pernah tersiar sebelum ini. Walau bagaimanapun hingga saat ini hamba rasa siri animasi Jinggo masih lagi belum tersiar di mana-mana saluran televisyen di negara kita.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...