Friday, September 25, 2015

KOMPILASI JUMBO MAT GEMPAK - Zuan



Buku ini hamba beli bersekali dengan kompilasi Jinggo seperti dalam entry sebelum ini. Kompilasi jumbo ini adalah gabungan tiga kompilasi yang pernah terbit sebelum ini iaitu Mat Gempak,Let'z Gempak dan Mat Gempak Redux. Mat gempak adalah merupakan ikon majalah Gempak apabila ia mula-mula diterbitkan. Wajahnya akan menghiasi kebanyakan muka depan keluarannya. Cuma sejak beberapa tahun ini wajah bulat umpama toyol ini sudah tidak kelihatan lagi melainkan diruangan editorial dan surat pembaca. Kemunculan pertama majalah Gempak dengan watak Mat Gempak sebenarnya agak mengelirukan hamba dan hamba menyangkakan ia adalah lanjutan kepada majalah Rileks yang mana konsepnya tidak ubah seperti Gempak.

Walaupun Mat Gempak seolah menceritakan tentang kehidupan sebuah keluarga Melayu, hamba tidak dapat merasakan unsur Melayu itu, mungkin kerana pelukisnya berbangsa Cina. Bahkan hamba percaya dialognya juga dibetulkan kemudian oleh pembaca pruf yang mahir berbahasa kebangsaan. Walaupun berbentuk hiburan dan fiksyen hamba tidak bersetuju dengan paparan watak isteri yang kurang ajar dengan suami, Mat Gempak 'membelasah' ayahnya, unsur percintaan yang mengarut dan banyak lagi unsur yang tidak terdapat dalam sebuah keluarga Melayu.

Jikalau diteliti, terutamanya pada siri-siri Mat Gempak yang awal, hamba mendapati beberapa wataknya umpama gaya lukisan kartunis Aie Sulong terutamanya dalam siri Abe. Hamba tidak pasti sama ada ini kebetulan ataupun Zuan sendiri menjadikan lukisan Aie sebagai rujukan untuk wajah watak yang berupa kemelayuan. Apapun ia bukan satu perkara besar bagi hamba memandangkan idea yang dipersembahkan kelihatan original dan tidak meniru sesiapa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...