Khamis, 5 November 2015

TRAGEDI LUBUK MANDI - Mohamed Jusoh



Kisah sebuah tempat yang bernama Lubuk Mandi di Terengganu ini tiba-tiba menjadi heboh di penghujung tahun 80an apabila beberapa orang penduduk menemui emas. Pada mulanya hanya beberapa orang sahaja yang mengetahui rahsia berkenaan dan mereka berjaya menyimpannya buat beberapa ketika. Setiap kali orang bertanya akan kerja mereka masuk kehutan, jawapan yang sering diberikan adalah untuk mencari madu lebah. Namun bangkai gajah tidak boleh ditutup dengan nyiru. Rahsia berkenaan akhirnya tersebar. Lubuk Mandi yang satu ketika dahulu tenang telah bertukar menjadi sebuah tempat yang dikunjungi ramai. Semuanya mempunyai matlamat yang sama - untuk mencari emas!

Penulis buku ini merupakan saksi penting sejarah Lubuk Mandi ketika itu. Ini memandangkan hadapan rumah beliau menjadi laluan untuk ke destinasi berkenaan. Kerjaya beliau sebagai seorang wartawan menjadikan buku ini lebih menarik untuk dibaca serta dihayati.

Gara-gara emas, para pencari sanggup menyabung nyawa untuk mendapatkannya. Mereka hanya menggunakan cara tradisional yang agak primitif untuk mendapatkannya. Tanah-tanah yang dipercayai mengandungi emas akan disaring dengan air atau dipanggil mendulang. Terdapat sebilangan penggali yang sanggup menggali hingga bermeter dalamnya ke bawah tanah serta menggali pula terowong yang boleh pula bersambung dengan lubang-lubang yang lain. Pembinaan terowong ini pula tidaklah teratur dan tidak mengutamakan keselamatan. Ini gara-gara para penggali tidak mempunyai pengalaman di dalam kerja-kerja berkenaan.

Faktor inilah yang menyebabkan berlakunya kejadian tanah runtuh sehingga mengorbankan beberapa nyawa. Walaupun telah ada beberapa nyawa yang terkorban, tetapi para penggali ini ada yang masih berdegil dan meneruskan kerja-kerja mereka. Penulis turut menyentuh tentang tindakan-tindakan yang telah dilaksanakan oleh kerajaan negeri seperti peraturan melombong, pemberian lesen, waktu had melombong, kawalan penguatkuasa dan sebagainya. Namun walaupun segala macam perkara telah dicuba oleh kerajaan negeri, mereka seakan 'kalah' dengan para pelombong yang dilihat agak rakus. Bayangkanlah kerajaan negeri telah mengambus lubang-lubang yang dianggap merbahaya, tetapi para pelombong ini menggalinya semula. Bahkan lubang yang telah digali ditutup semula dengan batang-batang kayu, dialas dengan kanvas serta diletakkan tanah di atasnya bagi meneglabui mata penguatkuasa. Larangan melombong pada waktu malam tidak dipatuhi walaupun kerajaan meletakkan penguatkuasa untuk mengawal. Paling kurang mereka akan mencangkul tanah, membawanya keluar ke tempat lain untuk proses pencarian emas.

Ketika itu banyak perubahan yang berlaku di kawasan Lubuk Mandi. Tempat yang asalnya damai kini telah mula meriah dengan penerokaan tanah. Alat-alat melombong seperti kuali dan cangkul naik mendadak harganya. Para pelombong mendapat keuntungan besar sehingga ada yang mampu ke Mekah. Tanah kerajaan serta tanah persendirian turut diceroboh untuk dikaut hasilnya sehinggakan kerajaan negeri serta tuan tanah tidak mampu untuk mengawalnya. Kerana emas juga ada kawasan rumah yang berhampiran turut digali persekitarannya. Bahkan di kawasan rumah penulis sendiri apabila beliau mahu mendirikan jamban, tanah yang digali turut mengandungi butir-butir emas!

Pada penghujung bukunya penulis menumpukan kepada kemalangan yang berlaku serta usaha-usaha pencarian dan penyelamatan. Melalui gambar yang dipaparkan adalah jelas betapa dalamnya lubang yang digali serta kurangnya perkara keselamatan dititikberatkan. 

Buku ini amat menarik kerana penulis mendapatkan maklumatnya secara lansung. Gambar-gambar yang dimasukkan di dalam buku ini amatlah berharga kerana ia menceritakan keadaan sebenar di lokasi. Hamba tidak pasti apa yang berlaku di Lubuk Mandi hari ini. Dengarnya orang ramai tidak lagi dibenarkan melombong emas. Segala usaha pelombongan kini dijalankan oleh sebuah syarikat.

Tragedi Lubuk Mandi adalah sebuah kisah yang penuh iktibar. Ia memberitahu akan sifat tamak manusia untuk mencari kekayaan. Sedikit kekayaan yang diperolehi menjadikan manusia lebih tamak lagi untuk mengaut kekayaan dengan lebih banyak lagi. Bahkan kematian yang berlaku tidakpun menginsafkan mereka. Mara bahaya di tolak ketepi demi mencari rezeki di perut bumi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PODCAST - Naim Tamdjis

  Kalau diperhatikan tahun ini agak kurang bahan bacaan yang dapat hamba baca dan buat ulasannya di blog ini. Sejak bertukar tempat kerja pa...