Selasa, 8 Disember 2015

BRUCE LEE THE CELEBRATED LIFE OF THE GOLDEN DRAGON - Edited by John Little



Siapa yang tidak kenal dengan nama Bruce Lee. Lebih-lebih lagi bagi peminat dan pengamal seni bela diri nama ini tentunya sering dikaitkan dengan kehebatan dan kelincagannya beraksi di dalam filem. Dilahirkan pada tahun 1940 - year of the dragon - dan meninggal dunia pada tahun 1973, satu usia yang cukup muda. Namun walaupun pergi dalam usia yang muda, apa yang telah beliau lakukan ketika hidup menyebabkan namanya masih lagi disebut sehingga ke hari ini.

Buku ini memuatkan tulisan yang diambil daripada perkataan Bruce sendiri diiringi dengan banyak gambar ekslusif terutamanya gambar beliau ketika kecil serta zaman muda beliau. Jika diteliti, kebanyakan perkataan Bruce penuh dengan unsur falsafah terutamanya yang berkaitan dengan seni bela diri yang diasaskannya iaitu Jeet Kune Do. Walaupun mempelajari seni Wing Chun daripada Grand Master Yip Man, beliau tidak terlalu cenderung dengan gaya berlawan yang banyak 'bunga-bunga'nya. Kerana itu kita lihat gaya aksi beliau di dalam filem lebih cenderung kepada street fighting dan tidak banyak bunga kuntaunya seperti yang dilihat dalam filem-filem kungfu lama. Kerana perubahan gaya permainan itu jugalah yang mencipta kelainan di dalam persembahan seni bela diri di dalam filem ketika itu sehingga menjadi satu fenomena baru.

Buku ini hamba beli di pameran Big Bad Wolf 2015 yang sedang berlansung sekarang sehingga 14 Disember nanti. Menawarkan harga yang berpatutan dan menjadi carian utama hamba tempohari. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...