Rabu, 22 Jun 2016

ATAN - Ben Wong


Walaupun hamba merupakan peminat kartun dan komik, lukisan ala manga tidaklah begitu menerujakan hamba walaupun hamba akui gaya lukisan tersebut agak menarik. Mungkin kerana kebanyakan kisah-kisah komik dari Jepun banyak yang mengarut membuatkan hamba kurang meminatinya berbanding dengan kartun gaya tempatan. Namun penarik utama komik ini di mata hamba adalah cop pemenang Silver Award dalam The 8th International MANGA Award yang terpapar di kulit hadapan komik ini. Apatah lagi pemenangnya adalah anak Malaysia.

Ben Wong adalah seorang jejaka Cina. Manakala komik Atan adalah merupakan kisah anak Melayu desa yang berjaya dipaparkan dengan baik sekali. Nama Atan merujuk kepada watak seekor kerbau yang menjadi kesayangan Hasbi dan keluarganya. Atan banyak membantu kerja-kerja di sawah. Dalam masa yang sama ia menjadi teman baik kepada Hasbi sendiri sehinggakan Hasbi pernah membawanya ke sekolah. Walaupun Atan menjadi tajuk utama komik ini, hamba melihat pusat penceritaan lebih tertumpu kepada diri Hasbi sendiri manakala Atan tidak lebih daripada sebuah watak sampingan yang banyak membantu dalam memberikan emosi kepada penceritaan.

Walaupun melukis mengenai masyarakat Melayu di kampung, Ben Wong boleh dikira berjaya di dalam persembahannya. Pastinya beliau telah membuat kajian yang sebaiknya sebelum melukis Atan. Bukan setakat suasana kampung, Ben juga melukis tentang suasana di sekolah agama yang turut memaparkan pengajian agama yang disertai dengan teks ayat Al-Quran. Atas dasar keunikan suasana Malaysia inilah berkemungkinan kisah Atan berjaya menambat perhatian para juri.

Kemenangan ini sebenarnya menjadi bukti bahawa pelukis komik dari negara kita juga adalah berkebolehan serta mempunyai kelasnya yang tersendiri. Bahkan ketika ini juga terdapat beberapa anak tempatan yang menjadi pelukis komik dengan beberapa syarikat luar negara seperti Tan Eng Huat yang menyumbang untuk Marvel dan DC Comics. Komik ini berada di bawah jenama Komik M yang menggunakan bahasa Melayu yang standard serta tidak menggunakan bahasa pasar.

Komik ini merupakan sebuah edisi istimewa yang turut memuatkan temu bual bersama pelukis, gambar-gambar beliau pada majlis The 8th International MANGA Award, lakaran dan kerja seni ekslusif Atan serta lukisan penghargaan darpada beberapa pelukis komik tempatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...