Jumaat, 10 Jun 2016

IMAGINASI - Ramlee Awang Murshid



Walaupun hati menggelepar nak membaca novel ini, namun kesibukan tugas di kolej membataskan waktu untuk membaca. Di rumah pula badan sudah letih menyebabkan rasa mengantuk merajai mata. Akhirnya peluang itu tiba apabila hamba bertugas luar ke Terengganu baru-baru ini. Sengaja hamba memilih untuk menaiki van bersama rakan-rakan sekerja yang lain agar hamba ada masa yang panjang untuk duduk membaca. Alhamdulillah dapat juga menghabisinya.

Novel RAM kali ini berjalan dengan santai sekali sehingga hamba seolah-olah tidak berjumpa di mana suspennya. Walau bagaimanapun penceritaan berjalan dengan amat baik walaupun RAM menjalinkan tiga kisah sekaligus (satu kebolehan RAM dalam semua novelnya juga). Seperti biasa ketika membaca karya RAM hamba suka untuk menjawab persoalan-persoalan yang ada sebelum tiba di titik akhir. Tetapi kali ini hamba rasa agak mudah untuk meneka. Contohnya misteri watak Abam dengan mudah hamba dapat mengagak beliau adalah Ramda Amira, penulis yang diminati Juita. Ia dikuatkan lagi apabila Abam ingin mengikuti ekspedisi menjejak Pulau Singah bagi mendapatkan penamat ceritanya.

Walaupun seolah-olah membawakan persoalan mengenai saka singa kepunyaan Alang Kassim yang seterusnya diwariskan kepada Suhaila, RAM membuatkan pembaca berteka teki apabila Suhaila beberapa kali menegaskan bahawa 'singa' berkenaan bukanlah suatu saka dan ia tidak boleh diwariskan kepada orang lain. Manakala Hafiz anak Suhaila pula seolah kerisauan takut mewarisi 'kegilaan' ibunya tambahan apabila sering teringatkan kata-kata bahawa dirinya merupakan warisan seekor singa. Namun hamba merasakan seolah-olah novel ini telah tiba ke klimaksnya apabila pembaca didedahkan tentang rahsia singa yang dikatakan saka tersebut. Walaupun novel masih berbaki dengan ekspedisi mencari Pulau Singah, hamba merasakan novel berkenaan sudahpun tamat. Tinggal untuk menghantar singa berkenaan pulang sahaja, sama ada penduduk pulau itu menerimanya ataupun tidak, sudah tidak menjadi isu buat hamba. Hamba sebenarnya mengharapkan apabila Suhaila dan Hafiz bertemu setelah sekian lama tidak bersua, akan banyak lagi rahsia atau misteri yang terbongkar. Mungkin juga permainan emosi dan perasaan dalam usaha pencarian Pulau Singah. Namun, walaupun ia ada tetapi tidaklah seperti ekspektasi hamba.

Kisah cinta Hafiz dan Citra Widya sudah boleh hamba jangka melalui penceritaan RAM. Apabila tidak pernah lansung tercatat Widya pernah mengerjakan solat walaupun beliau ada melihat Hafiz melakukannya hamba telah mula merasakan sesuatu. Ini ditambah dengan rumah bapa Citra yang ada membela anjing serta kenyataan ibu Citra kepada Hafiz agar jangan risau dengan makanan yang dihidangkan kerana ia halal. Bab percintaan ini membawakan mesej yang penting bahawa agama mengatasi segalanya. Ia perlu didahulukan lebih daripada segala-galanya walaupun terpaksa mengorbankan perasaan cinta yang mendalam. Cuma yang tak seronoknya kisah pasangan dua sejoli ini tamat begitu sahaja walaupun hamba mengharapkan akan ada kesedaran di pihak Citra.

Watak Abam yang digambarkan sebagai seorang lelaki yang lurus - bodoh piang di mata Juita - berjaya dilukis dengan menarik sekali. Bahkan Abam seolah menjadi watak utama apabila novel mula berjalan ke penghujungnya. Watak Abam lansung tiada kait mengait dengan persoalan saka ini dan jikalau kisau Abam dan Suhaila ditiadakan sekalipun ia lansung tidak merosakkan cerita. Biasanya setiap watak utama dalam novel RAM akan bertemu pada satu titik pertemuan yang akan saling kait mengait di antara mereka, tetapi watak Abam dan Juita umpama satu watak tempelan yang menjadi watak utama. Boleh hamba katakan episod Abam dan Juita mempunyai happy endingnya manakala bagi watak-watak yang lain hanya disebut dalam perbualan Abam aka Ramda Amira dan Juita di akhir novel dan kelihatan agak kabur. Nampaknya RAM suruh kita pikir sendiri la.......


1 ulasan:

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...