Wednesday, June 22, 2016

JEJAK TERBILANG - Aimi Jarr



Hamba membeli buku ini bukanlah kerana hamba ini obses kepada artis. Pembelian hamba adalah kerana hamba suka melihat gambar-gambar lama di samping mengetahui tentang industri filem tempatan semasa zaman Studio Jalan Ampas serta Studio Cathay Keris, di mana keduanya telahpun lama bungkus manakala filem-filem keluaran mereka telah dianggap sebagai sesuatu yang klasik.

Buku ini memuatkan secara ringkas kisah 60 pelakon pada zaman tersebut, para pelabur awal serta sumbangan pengarah-pengarah yang datang dari negara India, Filipina serta Indonesia (tidak terkecuali anak tempatan). Ia turut memuatkan senarai filem-filem keluaran Malay Film Production (Studio Jalan Ampas), Cathay Keris serta Studio Merdeka.

Membaca kisah kesemua mereka ini, dapat hamba simpulkan bahawa para pelakon peringkat awal ini mempunyai bakat semulajadi yang istimewa. Ini memandangkan ketika itu masih belum ada sebarang sekolah lakonan. Rujukan untuk lakonan juga terhad kepada apa yang ditayangkan di panggung wayang ketika itu serta pentas-pentas bangsawan. Ada yang memang mahu menjadi pelakon, ada juga yang pada mulanya hanya datang melihat orang berlakon dan ada juga yang pada mulanya melakukan kerja-kerja lain tetapi apabila diberikan peluang kepada mereka, mereka maju setapak demi setapak. Boleh hamba katakan bahawa kisah mereka ini hampir sama sahaja dan masing-masing sama menghadapi kesusahan terutama apabila syarikat-syarikat wayang ini menghentikan oiperasi mereka. Ketika itu ada yang bersara terus dan ada yang menyambung karier lakonan mereka di Kuala Lumpur.

Antara kesemua kisah, ada beberapa fakta yang menarik minat hamba yang belum hamba ketahui sebelum ini seperti;-

i.     Seperti yang kita maklumi, Ibrahim Pendek merupakan pelakon Melayu pertama yang berpeluang mengembangkan bakatnya di Hollywood melalui filem The Spiral Road yang turut dibintangi oleh Rock Hudson dan Burt Ives. Aimi Jarr melahirkan rasa curiganya mengenai bayaran yang diterima oleh Ibrahim. Bayaran yang sebenarnya tidak diketahui sesiapa memandangkan itu merupakan satu perjanjian di antara pihak Shaw dan Hollywood. Kata Aimi, "Ibrahim hanya menerima bayaran yang ditentukan oleh pihak Shaw Brothers berdasarkan bayaran filem Melayu".

Perkara ini amat memeranjatkan memandangkan Ibrahim sepanjang berada di sana dilayan seperti pelakon Hollywood yang lain bahkan turut ditawarkan untuk terus berlakon di sana. Ini bermakna bayaran yang sepatutnya diterima oleh Ibrahim adalah lebih tinggi dan Shaw hanya membayar beliau mengikut kadar filem Melayu sahaja! Ini merupakan satu bentuk kekejaman kepada pelakon tempatan. Shaw sebenarnya mengaut untung di atas angin di atas jerih payah Ibrahim. Sememangnya syarikat ini telah banyak mengaut keuntungan hasil penat lelah pelakon Melayu. Bahkan mereka cukup cerdik apabila masih memegang hakcipta semua hasil karya ini menyebabkan televisyen tempatan tidak boleh menayangkan filem lama sesuka hati;

ii.     Normadiah gagal mendapatkan kewarnegaraan Malaysia sehingga ke hujung hayatnya;

iii.     Sharifah Hanim berketurunan kerabat diraja Perlis. Ayahanda beliau pernah menduduki takhta negeri Perlis semasa zaman Jepun; dan

iv.     Ayah Dayang Sofia, Awang Rambli merupakan anggota Rukun 13 yang telah dibunuh oleh pihak British kerana bertanggungjawab ke atas kematian Sir Duncan Stewart. (Fakta yang ini sebenarnya hamba perolehi di Wikipedia ketika membuat carian lanjutan dan ia tidak terdapat di dalam buku ini.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...