Selasa, 14 Jun 2016

SUARA TENGAH MALAM - Maria Kajiwa



Maria Kajiwa boleh marah dengan penerbit novel ini kerana menyediakan cover yang buruk untuk novel ini, tidak padan dengan isinya yang first class. Seharusnya penerbit ambil berat tentang perkara ini memandangkan Maria mempunyai kelasnya yang tersendiri dan semakin maju dengan tulisan yang bermutu. 

Walaupun menggunakan tajuk Suara Tengah Malam, 'suara' berkenaan sebenarnya boleh didengari pada waktu tengahari, petang dan sebagainya. Hamba juga tidak nampak misteri suara berkenaan sebagai pemberat cerita ini bahkan adventure Adam untuk mencari isterinyalah yang lebih menonjol serta menjadi paksi penceritaan. 'Suara' berkenaan hamba lihat hanya sebagai elemen penyatu watak-watak utama yang berada dalam sebuah rumah sama ada sebagai ahli keluarga rumah berkenaan atau sebagai penyewa.

Maria menyusun plot penceritaannya dengan baik, tidak terburu-buru serta tidak juga dilihat seperti sengaja hendak memanjang-manjangkan cerita. Ia memberikan rasa suspen kepada pembaca serta menghidangkan pelbagai persoalan untuk dijawab. Pencarian Adam dibuat sedemikian rupa dengan cabaran daripada penculik serta tekanan perasaan dan keluarga (anak serta keluarga mertua). Dilihat sebagai seorang lelaki yang bertanggungjawab, tabah, sabar dan berani, Adam telah mengambil masa sehingga tiga tahun untuk mengesan kedudukan isterinya. Sehinggalah apabila dia mendapat maklumat keberadaan isterinya di Melaka yang menyebabkan beliau berkelana pula ke bandaraya bersejarah ini dari tempat asalnya di Kuantan. Kepayahan kewangan Adam dapat dilihat apabila beliau amat berhati-hati untuk berbelanja seperti terpaksa berkali-kali mencari tempat penginapan yang dapan memberikan kadar yang murah.

Watak Rafiq mungkin boleh dianggap sebagai watak 'penyelamat' khususnya buat Mazni dan secara amnya buat keluarga wanita berkenaan. Belajar daripada kegagalan percintaannya yang lalu, Rafiq menunjukkan sifat ambil beratnya kepada Mazni, dan Mazni ketika itu pula boleh dikatakan menghadapi cabaran yang amat dahsyat. Keteguhan cinta Rafiq teruji apabila di penghujung novel beliau didedahkan dengan kedudukan Mazni yang sebenarnya sehingga membuatkan beliau berada di dalam dilema.

Maria berjaya menghidupkan watak Mak Minah dan Usop yang boleh dikatakan menghadapi isu kejiwaan akibat beberapa keadaan yang berlaku. Bahkan pembaca sendiri mungkin boleh berasa berang dengan perangai Mak Minah yang berhati batu dengan sikapnya yang boleh melelahkan jiwa orang yang berhadapan dengannya.

Memasukkan watak Soffy, seorang mak nyah menyebabkan timbul persoalan untuk ditebak oleh pembaca. Siapa Soffy serta kaitannya dengan 'rumah berhantu' Mak Minah serta kenapa beliau cuba menghantar orang untuk menyiasat rumah tersebut. Dan tentunya paling mengejutkan apabila diketahui siapa Soffy sebenarnya pada Mazni.

Serbuan polis ke atas rumah Botak sewajarnya dilakarkan dengan lebih terperinci. Ia dibuat begitu ringkas - Botak cuba lari dengan merempuh pihak polis. Sepatutnya sebagai penjenayah besar Maria boleh sahaja menghidangkan adegan tembak menembak serta pelarian yang boleh menimbulkan suasana suspen kepada pembaca. Namun mungkin itu bukan fokus Maria. Beliau lebih menumpukan kepada usaha Zed untuk membawa lari Liyana (isteri Adam) yang mana akhirnya Zed juga mati ditembak polis.

Setiap persoalan yang ada diberikan jawapan yang sebaiknya oleh Maria. Cuma ada dua perkara sahaja yang tidak dapat hamba ketemui. Pertamanya ialah misteri kehilangan atau kematian suami kedua Mak Minah. Selepas suami beliau melakukan perkara yang tidak senonoh kepada Mazni, tidak diketahui ke mana beliau - melarikan diri, mati atau dibunuh Mak Minah sendiri. Botak digambarkan sebagai bukan pemimpin utama Geng Awan Merah dan ada lagi ketua di atasnya. Pada awalnya hamba menjangkakan akan ada misteri lagi di sebalik siapa sebenarnya pemimpin utama geng ini, namun persoalan itu mati begitu sahaja. Misteri pemilik suara sudah boleh hamba jangka melalui perjalanan novel ini. dan hamba tidak menganggap itu sebagai apa yang hamba inginkan dalam novel ini. Hamba lebih ingin mengetahui kesudahan episod Adam dalam pencarian isterinya memandangkan inilah bahagian besar penceritaan novel ini. 

3 ulasan:

  1. Assalam tuan,
    Sy cadangkan tuan baca Seteguh Ilalang.. karya Maria Kajiwa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Seri Kandi. Saya lepas ni kalau jumpa karya beliau memang akan beli punya...

      Padam

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...