Sabtu, 21 Januari 2017

MUMIA TERDAMPAR DI BUMI MINANG




Muzium Negeri Sembilan rasanya bukanlah satu tempat yang orang tergila-gila atau terlalu teruja untuk mengunjunginya. Hamba tak pernah risau tidak cukup parking di sini walaupun berkunjung di lewat hari. Parkingnya memang tidak banyak, tetapi setakat pengalaman hamba mengunjunginya, ia tidak pernah penuh. Bangunannya merupakan bekas bangunan astaka Musabaqah Membaca Al-Quran yang diadakan di Stadium Majlis Perbandaran Seremban ketika zaman hamba bersekolah rendah dahulu. Stadium berkenaan pun sudah lama tidak wujud berganti dengan sebuah kompleks membeli belah.

Di sebelah kanan bangunan utama ada dua buah bangunan lagi iaitu Istana Ampang Tinggi dan Rumah tradisional Negeri Sembilan. Istana Ampang Tinggi sebelum berpindah ke sini pernah diletakkan di Taman Tasik Seremban dan hamba ingat pernah mengunjunginya semasa kecil di awal 80an. Muzium ini terletak di pinggir bandar Seremban berhampiran dengan exit  tol Seremban. Dahulunya persekitaran muzium ini kelihatan damai. Tetapi sekarang nampak berserabut dan tenggelam dengan kehadiran sebuah dewan besar di atas bukit di belakang muzium serta sebuah kompleks membeli belah yang didirikan di atas tapak yang dahulunya merupakan sebuah tapak persembahan, permainan gasing, pernah juga didirikan restoran yang mana tapak ini dahlunya turut menjadi sebahagian kawasan muzium.



Ketika ini di muzium berkenaan sedang berlansung pameran Khazanah Mesir Purba. Pameran ini tajuknya nampak menarik tetapi seolah tidak berjaya menarik khalayak. Kawasan pamerannya tidaklah luas dan terletak di tingkas atas bersama aras pameran Negeri Sembilan. Manakala bahagian pameran di sebelah bawah ditutup ketika hamba berkunjung. Apabila ditinjau melalui cermin kacanya, kelihatan tidak terurus berkemungkinan sedang melalui proses pengubahsuaian. 






Ada dua replika artifak yang menjadi tarikan di pameran ini iaitu keranda Tutankhamun dan mumia Ramses. Manakala pameran yang lain lebih bersifat gambar, tulisan, diorama serta beberapa patung kecil. Antara keterangan yang perlu dibaca pengunjung ialah siapa firaun yang mengejar Nabi Musa berdasarkan kajian Dr Maurice Bucaille yang menemui unsur garam laut pada mumia firaun Merenptah. Dr. Maurice akhirnya mendapat hidayat dan memeluk Islam kerana penemuan besar ini.

Hamba rasa muzium NS perlu melakukan satu tranformasi besar-besaran. Muzium ini bukan kali pertama megadakan satu pameran khusus, tetapi pamerannya selalu bersifat kecil-kecilan sahaja dan boleh dihabiskan dalam waktu yang singkat sahaja. Oh ya bukan muzium sahaja, tandasnya perlu dibersihkan juga ya.....


2 ulasan:

  1. salam, selalu juga wak singgah ke muzium seremban ini.., tapi kedai souvenir depan tu selalu tutup., huhu2

    BalasPadam
    Balasan
    1. kedai souvenir tu dah tukar jadi kedai makanan rasanya. haritu ingatkan kalau ada saya nak cari buku2 ttg negeri sembilan, tapi hampa.

      Padam

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...