Rabu, 8 Februari 2017

AMAZING FANTASTIC INCREDIBLE, A MARVELOUS MEMOIR - Stan Lee



Nama Stan Lee tidak perlu diperkenalkan lagi terutamanya buat peminat komik adiwira dari barat. Beliau merupakan seorang penulis komik yang mencipta banyak watak adiwira yang terkenal hingga ke hari ini. Antaranya ialah Spiderman, Hulk, Thor, Fantastic 4, Iron Man dan banyak lagi. Buku ini merupakan sebuah memoir beliau yang dipersembahkan dalam bentuk komik. Ia datang dalam bentuk kulit keras bersampul dengan kertas yang berkualiti. 

Dipersembahkan dalam bentuk komik, ia memaparkan Stan Lee bercerita kepada khalayak tentang diri beliau sedari kecil hinggalah ke hari ini.Seperti kebanyak tokoh yang terkenal, beliau juga bukanlah datang daripada keluarga yang berada. namun sejak kecil beliau begitu minat dengan buku dan gemar membaca. Hobi inilah yang banyak membina imaginasi beliau dalam menghasilkan cerita-cerita komik yang menarik pada suatu hari nanti. 

Pengalaman beliau sejak awal 'terjebak' dalam dunia komik amat menarik sekali. Beliau sentiasa cuba untuk menghasilkan kisah superhero yang lain daripada syarikat komik pesaing. Contohnya watak Spiderman merupakan seorang anak muda (teenage), mempunyai banyak masalah peribadi, berpewatakan komedi, anak yatim yang tinggal dengan pakcik dan makciknya. Ia bertentangan dengan superhero ketika itu yang kesemuanya merupakan orang dewasa. Remaja tidak boleh menjadi hero. Mereka cuma boleh menjadi sidekick kepada superhero sahaja. Walaupun idea ini pada mulanya tidak begitu menarik minat syarikat, but the rest is history!!

Beliau turut menceritakan kisah perjalanan syarikat Marvel itu sendiri yang beberapa kali bertukar pengurusan, zaman kegemilangan sehinggalah ke zaman kemerosotan. Bagaimana Marvel yang satu ketika dulu menumpukan kepada hal ehwal komik akhirnya menceburi bidang perfileman kerana peredaran zaman. yang jelas filem superhero di bawah premis Marvel sememangnya mendapat sambutan.

Memandangkan memoir ini dipersembahkan dalam bentuk komik, rasanya banyak lagi perkara mengenai Stan yang tidak dapat dicatatkan di dalamnya. Walau bagaimanapun kisah yang diiringi oleh lukisan ini dapat menguatkan penyampaian kisah Stan. Buku ini harus dibaca oleh pencinta komik terutamanya dan meeka harus tahu bukanlah sesuatu yang mudah untuk membina nama dan kerjaya. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...