Rabu, 8 Februari 2017

BUASIR OTAK THE KOMIK - AWAKENING


Buasir Otak : The Komik - Awakening merupakan sebuah kompilasi komik-komik pendek hasil lukisan lebih kurang 56 orang kartunis. Ini bukanlah kompilasi yang pertama kerana telah terbit 3 kompilasi di bawah premis yang sama sebelum ini. Komik ini dihadiahkan kepada saya oleh Blee, salah seorang kartunis yang karyanya ada terkandung di dalam kompilasi ini yang juga merupakan salah seorang pelatih Pos Basik di kolej hamba.

Hamba berpandangan bahawa kesemua yang terlibat adalah kartunis amatur. Nama-nama atau karya mereka belum pernah hamba temui dalam mana-mana penerbitan sebelum ini. Besar kemungkinan juga mereka aktif secara underground. Hampir kesemua lukisan mengutarakan gaya Jepun atau manga bahkan gaya penceritaan juga hampir mengikut gaya yang sama. Kerana itu ada tajuk persembahan yang dirasakan kisahnya seolah tergantung dan ada juga yang kurang difahami. Apabila ditinjau, kebanyakan kisah datangnya daripada idea Prince Of Noob yang merupakan editor komik ini serta salah seorang penyumbang. Akibatnya hamba melihat kebanyakan kisah yang ideanya datang daripada beliau hampir mempunyai pengakhiran yang sama cuma digambarkan dalam perspektif yang berbeza.

Setiap pelukis mungkin dihadkan kepanjangan komik mereka sebanyak 5 mukasurat sahaja menyebabkan ada sesetengah persembahan itu dilihat seperti ada sesuatu yang hilang kerana terpaksa membuang beberapa elemen akibat pengehadan tersebut. Ada pelukis yang hamba lihat mempunyai gaya persembahan yang mantap dan ada yang biasa-biasa sahaja. Tetapi hamba percaya bahawa kompilasi ini adalah sebagai batu loncatan atau satu peluang yang diberikan mereka untuk lebih maju pada masa yang akan datang.


Arena komik tempatan agak suram sekarang ini, sokongan dari anda para pembacalah yang boleh menyemarakkannya semula!!

1 ulasan:

  1. terima kasih atas komen tuan. insya Allah kami akan cuba buat yang terbaik di masa akan datang

    saya juga ada lukis komik online
    http://www.matkomik.com/2016/12/unsung-hero-oleh-blee.html

    BalasPadam

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...