Tuesday, March 7, 2017

BIOGRAFI A. SAMAD SAID, MEMBERI HATI NURANI - Rosnah Baharudin

Hamba membeli buku ini secara dalam talian, justeru tiada peluang untuk membelek sebagaimana kebiasaan sekiranya membeli di kedai buku. Awalnya saya menyangkakan Seniman Negara (SN) ini sendiri yang menulis kisah hidupnya. Rupanya ia disusun oleh orang lain. Walaupun dinamakan sebagai biografi, hamba melihat buku ini lebih kepada kajian tentang diri SN itu sendiri.

Dibahagikan kepada empat bab besar iaitu Riwayat Hidup, Pengalaman, Sikap dan Pemikiran, Perbincangan Karya dan Petikan Karya Popular, kisah riwayat hidup SN ini hanya 37 mukasurat sahaja. Ia tidak lansung memberikan kepuasan apatah lagi apabila ia bukan ditulis oleh SN sendiri maka kebanyakan kisahnya adalah secara mendatar, kurang elaborasi serta tidak memenuhi pengertian riwayat hidup itu sendiri. Bahkan dalam bab ini juga penulis umpama membaca pemikiran SN yang sepatutnya diberikan tumpuan di dalam bab 2.

Kerana itu apabila membaca keseluruhan buku ini kita akan membaca banyak perkara yang berulang terutamanya pengalaman hidup SN di Singapura sewaktu pendudukan Jepun yang banyak membina karyanya. Dan ia disentuh dalam kesemua bab kecuali bab akhir memandangkan ia adalah petikan bulat-bulat karya SN.

Bab akhir yang memaparkan petikan karya popular merupakan bab yang menjadikan buku ini tebal. Kerana ia hanya mengambil tulisan sebenar SN mengikut petikan yang dipilih oleh penyusun buku. Walaupun petikan ini bertujuan sebagai contoh berdasarkan apa yang telah dibincangkan sebelumnya, namun sebagai pembaca tentunya merasakan perasaan yang tidak puas hati atau mungkin kecewa kerana membaca karya yang tergantung atau tidak habis. Namun kita membacanya juga kerana buku ini sudah dibeli dan apa yang dibeli wajar dibaca sehingga habis :-D .

Cuma mungkin menjadi satu yang berharga apabila beberapa gambar SN yang dikira ekslusif menjadi sisipan terakhir buku ini. Cuma ia terlalu kurang sedangkan kita tahu bahawa picture speaks louder than words......


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...