Khamis, 9 Mac 2017

MADU 3 SUKU - Wan Azlan

Novel ini digambarkan sebagai sebuah novel parodi, lebih kurang dengan filem-filem parodi yang mengubahsuai semula daripada filem asal dalam bentuk yang lebih lucu dan sinis. Melihat daripada judulnya hamba yakin para pembaca sudah dapat mengagak filem manakah yang dijadikan asas 'peniruan', tidak lain dan tidak bukan iaitu filem Madu 3 oleh Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.

Menggunakan premis yang sama, penulis menggunakan latar masa zaman hari ini dengan latar tempatnya di Terengganu. Nama watak utamanya masih Jamil cuma ditambah Khan menjadi Jamilkhan bin Bedroom. Jamilkhan bukannya seorang pegawai di syarikat milik bapa mertuanya tetapi adalah seorang pegawai agama, ketua unit penguatkuasaan undang-undang keluarga di sebuah pejabat agama daerah. Penulis telah berjaya mengembangkan watak serta penceritaan dalam novel ini tetapi tidak lari dari asas madu 3 iaitu seorang suami yang mengamalkan poligami dalam keadaan kesemua isterinya yang tidak sefahaman. Dan menariknya dalam novel ini Jamilkhan berpeluang untuk bernikah sehingga empat kali.

Beberapa peristiwa dalam Madu 3 juga turut diadaptasi di dalam novel ini seperti pergaduhan di kedai emas, pertemuan kesemua isteri di rumah madu ketiga, episod kejar mengejar termasuk watak seorang yang melompat masuk ke dalam motosikal roda tiga yang dibawa oleh jamilkhan sama seperti apek yang melompat masuk ke dalam sport car Jamil.

Mungkin cara pergaduhan antara madu yang ditampilkan dalam novel ini lebih ganas lagi. Ada adegan Hasnina, (isteri kedua) menyediakan papan berpaku bertujuan untuk membocorkan tayar kereta Liafara (isteri pertama) apabila beliau melaluinya. Namun apa yang terjadi beliau sendiri yang terpijak paku-paku tersebut apabila menyedari kereta Jamilkhan sendiri yang akan melaluinya. Liafara pula cuma menembak Hasnina dengan berdiri di atas sebuah lori hantu. Tembakannya tersasar bahkan impak tembakan itu menyebabkan beliau terlajak ke belakang sehingga terjatuh dan punggungnya ditusuki besi cermin sisi lori tersebut. Begitu juga adegan di spa apabila Liafara dengan sengaja menaikkan suhu hair steamer yang sedang digunakan Hasnina menyebabkan selepas itu Hasninan pula membalas dendam dengan mencampurkan masker Liafara dengan pencuci tandas!!

Watak isteri ketiga, Rudjini walaupun dilihat sebagai pendamai tidaklah kelihatan terlalu bijaksana sepertimana watak yang dibawakan oleh Sarimah bahkan hamba kira tidak terlalu menonjol berbanding dua watak isteri yang lain. Namun beliaulah yang memberikan cadangan agar Jamilkhan dikahwinkan dengan seorang wanita dengan tujuan membalas dendam. Jamilkhan hanya mengetahui rupa isteri keempatnya hanya pada hari perkahwinan apabila rupanya beliau berkahwin dengan seorang wanita tua berusia 62 tahun. Wanita itu digambarkan sebagai seorang yang ganas, bekas komando, mental yang tidak stabil, pernah berkahwin sebanyak lima kali di mana kesemua suaminya menjadi mangsa keganasan beliau. Inilah yang dimahukan ketiga-tiga madu tadi apabila mensyaratkan Jamilkhan tinggal di rumah isteri keempatnya, Kamiliar selama enam hari seminggu dan hanya pulang ke ruma isteri yang lain secara bergilir pada hari yang ketujuh. Kerana ganasnya Kamiliar, Jamilkhan putus telinga, patah tangan dan cedera parah sehingga dimasukkan ke hospital. Secara peribadi hamba memandang ini sebagai ciri isteri derhaka walaupun novel ini disampaikan dalam bentuk humor. Oh ya jikalau dalam filem P.Ramlee ada watak pembantu Jamil bernama Rafi dalam novel ini juga watak yang hampir sama bernama Razi yang banyak menjalankan perancangan bossnya.

Novel ini merupakan novel humor yang menarik untuk dibaca. Sudah tidak banyak penulis yang memilih novel jenaka sebagai genre pilihan dan seingat hamba sendiri, memang sudah lama hamba tidak bertemu novel sebegini. Hamba cadangkan agar penulis dapat menulis novel jenakanya sendiri dan bukannya bersandarkan kisah sedia ada atau parodi (Penulis mempunyai sebuah lagi novel parodi berjudul Ahmad Al-Kebab).

Moga sukses!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PODCAST - Naim Tamdjis

  Kalau diperhatikan tahun ini agak kurang bahan bacaan yang dapat hamba baca dan buat ulasannya di blog ini. Sejak bertukar tempat kerja pa...