Friday, May 12, 2017

MENCARI JALAN PULANG - Kassim Ahmad

Buku ini telah terbit pada tahun 2008, iaitu lebih kurang 9 tahun yang lalu. Ketika ia terbit, dengan membaca tajuk kulitnya hamba mengagak bahawa penulis benar-benar kembali kepada Islam setelah dilanda pelbagai kontroversi antara yang terbesarnya seperti penulisan buku Hadis - Satu Penilaian Semula, isu kod 19 dan terjemahan Al-Quran yang diberikan nama - 'Bacaan'. Namun ketika ia diterbitkan hamba belum berpeluang lagi membaca buku ini.

Tetapi apabila melihat berita di akhbar dan televisyen tentang penangkapan beliau atas tuduhan menghina agama, timbul pula persoalan apa lagi yang tak kena dengan penulis ini. Masakan orang yang sudah kembali kepada Islam boleh pula menghina agamanya. Lantas buku ini dapat hamba temui, dibaca dan cuba mencari jawapannya.

Penulis adalah seorang anak Melayu yang bijak. Hobinya membaca telah membuatkan beliau membaca begitu banyak bahan bacaan, terutamanya apabila beliau menjadi seorang pustakawan di sekolahnya yang dipenuhi dengan buku-buku berbahasa Inggeris. Dari sinilah hamba rasa keintelektualan beliau mula dibina.

Sekiranya anda menganggap bahawa 'kembalinya beliau kepada Islam' itu adalah setelah beliau mendapat pengajaran serta kebenaran setelah apa jua kontroversi yang melanda beliau itu, mungkin anda tersilap. Melalui buku ini dapat kita simpulkan bahawa penulisan buku hadis, kod 19, Bacaan, Jamaah Quran Malaysia adalah sebahagian daripada apa yang penulis anggap sebagai jalannya pulang kepada agama.

Pada mukasurat 65 penulis menyebut, ".........Nabi Muhammad tidak membawa Hadis. Beliau membawa Quran. Ayat "Taatlah kamu kepada Allah, dan taatlah kamu kepada rasul" (Quran, 4:59) merujuk kepada Quran, bukan Hadis". Membaca ayat ini sahaja dapat hamba rumuskan bahawa beliau lansung tidak pernah duduk bersila mengadap mana-mana guru hadith. Ilmu beliau hanya daripada beberapa bahan bacaan yang etrhad sahaja. Hadith dan Quran itu sering kerana hadith ini adalah penjelasan, pencerahan kepada Al-Quran. Firman Allah dalam surah An-Najm; 
A004A003

Dan dia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan agama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri.Segala yang diperkatakannya itu (sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya.

Firman Allah ini adalah penguat bahawa apa yang disampaikan oleh Nabi itu adalah berpandukan kepada petunjuk Ilahi. apa yang baginda ucapkan itu adalah mustahil menyimpang daripada ajaran yang suci. Bagaimanakah kita dapat beramal dengan Al-Quran tanpa petunjuk dari hadith itu sendiri. Paling mudah adalah tentang ibadah solat. Dalam Al-Quran memang ada suruhan mengerjakan solat, tetapi cara mengerjakannya tidak ada disebutkan. Maka disinilah peranan hadith itu timbul. Sabda Nabi;

(عَنْ مَالِكٌ (قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ): وَصَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي   (رواه البخاري)

Dari Malik (telah bersabda Rasulullah saw): “Dan solatlah kalian sebagaimana kalian melihat aku solat.” [H.R. Bukhari]

Sekiranya kita menolak hadith ini (hadith itu bukan sahaja perkataan, bahkan merangkumi juga perbuatan serta taqrir (perakuan) baginda), bagaimanakah atau apakah panduan yang akan kita gunakan dalam mendirikan solat. Mungkin kerana menolak hadithlah maka timbul sesetengah ajaran sesat yang membolehkan solat secara batin!

Pada mukasurat 134 pula dinukilkan; "....Sebab itu saya katakan kumpulan ini melambangkan kedatangan Nabi Isa kali kedua, seperti yang dipercayai umat kristian dan umat Islam. Tetapi saya kira ini hanya mitos, kerana setiap penindasan akan ada lawannya. Mitos kedatangan Nabi Isa kali kedua ini hanya satu metafora untuk kebangkitan manusia sejagat melawan penindasan sejagat untuk mencapai kebebasan sejagat." Penulis menganggap kisah dajjal, Imam Mahdi, ya'juj dan maajuj, turunnya Nabi Isa itu tidak lebih daripada sekadar mitos sahaja. Perkara-perkara ini banyak dinyatakan di dalam hadith. Jadi adakah penulis memang menolak hadith lantas mengambil pandangan bahawa kisah-kisah berkenaan adalah mitos. Jadi adakah Nabi berdusta ketika mengungkapkan hadith berkenaan semua ini? Hamba tidak berani meneka apa yang ada di hati penulis kerana silap meneka berdosa pula hamba.

Jalan itu masih panjang, destinasinya masih belum ditemui, moga tidak sesat mencari!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...