Tuesday, December 5, 2017

GEMPAK #410 Edisi Selamat Tinggal Majalah Fizikal



Pada isu majalah ini ke 407, pihak editorial mereka telah membuat satu pengumuman yang mengejutkan ramai pihak. Majalah ini akan dihentikan penerbitannya secara fizikal bermula tahun 2018. Isu #410, Disember 2017 bakal menjadi terbitan fizikal mereka yang terakhir. Selepas dari itu para pembaca Gempak hanya akan dapat menikmatinya secara digital. Tidaklah hamba pasti bagaimana pelaksanaannya nanti, yang pasti tentu ada bayaran yang dikenakan. Pejam celik pejam celik akhirnya kita tiba ke bulan Disember dan isu terakhir fizikal ini telahpun terbit. Hamba rasa isu terakhir ini boleh menjadi barangan berharga kepada para pengumpul komik.

Hamba percaya pihak pengurusan Gempak telahpun membuat kajian yang mendalam sebelum mengambil keputusan untuk perubahan medium ini. Tapi hamba secara peribadi tidak pasti apakah tindakan yang diambil ini adalah tepat. Bagi diri hamba sendiri, hamba lebih sukakan bahan bacaan yang dapat dipegang. Hamba pernah mengkhatamkan sebuah e-book, tetapi hamba tidak mendapat kenikmatan dengan membaca melalui skrin komputer. Lebih-lebih lagi majalah seperti Gempak lebih banyak memaparkan lukisan dan hamba lebih seronok membacanya di atas kertas berbanding di layar kaca.

Justeru, boleh hamba katakan sebuah lagi majalah kartun bakal berkubur (walaupun pembaca masih boleh menikmatinya di atas talian). Kini majalah humor berbahasa Melayu yang masih bertahan hanyalah Gila-Gila (belum pernah bungkus walaupun edarannya kini semakin mengecil dan hanya terbit sekali dalam sebulan), Bekazon dan Sempoi yang baru terbit isu yang pertama.



2 comments:

  1. Sayangnya.. Dulu saya rajin juga beli majalah nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak buat macam mana. selera pembaca berubah mengikut zaman.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...