Sabtu, 18 Ogos 2018

PERHITUNGAN - Aiman Jazee



Terus terang, saya membaca novel ini dengan penuh minat dan lansung tidak pernah mengantuk menyusuri tiap muka suratnya. Sekiranya anda peminat novel aksi, maka hamba cadangkan anda untuk membaca novel ini. Ia penuh dengan unsur saspen, dendam, pertarungan dan tembak menembak. Andainya ia difilemkan pastinya tidak sesuai untuk kamank-kanak memandangkan ia penuh dengan darah yang menyembur, tulang temulang yang patah, kepala yang hancur, tubuh yang patah riuk dan lain-lain. Walaupun begitu ia sarat dengan unsur kemanusiaan, setiakawan, persahabatan selain ndaripada perasaan dendam yang membara terhadap lawan. Walau apapun novel ini menekankan akan peribahaya najis dadah. Ia membawa kepada kemusnahan daripada sekecil-kecil unsur di dalam keluarga, komuniti dan masyarakat am.

Keseluruhan noivel ini tertumpu kepada watak utamanya Hirzan, seorang pemuda yang digambarkan berasal dari kampung dan bergelandang ke ibu kota mencari kehidupan. Perbuatannya menyelamatkan seseorang dari sebuah kumpulan kongsi gelap menyebabkan beliau ditawar bekerja sebagai penghantar barang dengan kumpulan tersebut. Walau bagaimanapun Hirzan tidak menyedari bahawa beliau bekerja dengan sebuah kumpulan haram serta tidak tahu bahawa selama itu beliau membawa bekalan dadah kepada pelanggan.

Terbongkarnya rahsia tentang barang yang dibawanya menyevbabkan beliau ingin keluar daripada kumpulan tersebut. Seperti mana-mana filem kongsi gelap dan gangster, keluar daripada sesebuah kumpulan itu hanya boleh melalui jalan maut. Hirzan sekali lagi diperdaya dengan menjadi keldai dadah membawa bekalan ke Amerika sehingga membawa kepada penangkapan beliau dan dipenjarakan.

Penulis menjadikan penjara Coyote Creek Pinetary sebagai tempat Hirzan mendapankan pengalaman serta ilmu baru bagi menghadapi babak-babak yang selanjutnya. Namun semua itu bukanlah diperolehi dengan jalan yang mudah bahkan penuh penderitaan dan darah. Menjadikan Islamofobia sebagai intipati, Hirzan menjadi mangsa kebencian hanya kerana beragama Islam. Beliau dibelasah, dicacah dengan tatoo yang bertuliskan kebencian terhadap Islam semasa dalam pengsan serta dipinggirkan oleh banduan lain. Walau bagaimanapun penulis juga menggambarkan perilaku Hirzan yang tidak menyerupai penjenayah telah berjaya menawan hati teman seselnya, Ah Long, yang pada mulanya amat dingin sehingga beliau yang pernah menjadi ketua kongsi gelap di Hong Kong mencurahkan segala ilmu beliau termasuklah seni bela diri Wing Chun dan cara menguruskan perniagaan.

Babak-babak yang lebih hebat digambarkan selepas beliau terlepas dari penjara apabila berlaku satu insiden sewaktu memindahkan para banduan ke penjara di Alaska. Di situlah pengembaraan yang lebih hebat bermula dan kali ini bersama ilmu yang telah dibekalkan di dalam penjara. Bermula dengan pelarian berhari-hari di dalam salji, mengharungi sejuk, kelaparan dan serangan serigala, diikuti dengan episod bergelut dengan samseng di British Columbia. Kemudian destinasi beralih pula ke Hong Kong dan China kerana menunaikan wasiat Ah Long dan kemudiannya beralih ke Malaysia bagi melunaskan segala dendam.

Kesemua kisah ini sebenarnya memakan masa selama beberapa tahun. Namun ia disampaikan dengan baik oleh penulis. Kita akan dapat membaca dengan baik dan tenang dan penulis pula tidak kelihatan tergesa-gesa untuk menamatkan cerita. Kadang-kadang penulis membuatkan pembaca tidak terjangka apa yang akan berlaku seterusnya.

Anda belum membacanya lagi? Hamba rasa anda harus mendapatkannya segera!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...