Rabu, 26 September 2018

AMIN #1 - Muhammad Abdullah



Hamba tidak tahu kisah dalam komik ini menggunakan latar masa bila. Suasananya adalah kawasan perkampungan. Rumah yang dilukis rata-ratanya kayu termasuklah bangunan sekolahnya. Sekolah kayu pada hari ini mungkin hanya boleh ditemui di kawasan pedalaman yang jauh daripada akses jalan raya seperti yang pernah hamba lihat di pedalaman Sarawak. Itupun di beberapa kawasan pedalaman yang tiada akses jalanraya, bangunan sekolahnya amat moden seperti di bandar seperti SK Orang Kaya Muda Pakeri Paloh di Kuala Paloh, Sarawak.

Lukisan Muhammad Abdullah adalah baik dan kemas. Lukisan pemandangan beliau khususnya kawasan hutan amat menarik perhatian hamba. Gaya pemakaian sekumpulan kanak-kanak yang bermain perang-perang memberikan keseronokan pembaca menikmati bab berkenaan, cuma penceritaan bab peperangan mereka adalah pendek benar.

Amin adalah kisah berkait dengan dunia kanak-kanak dengan watak utamanya adalah Amin. Banyak belum dihuraikan dalam komik siri pertama ini tentang watak Amin. Personalitinya belum banyak dicungkil. Hanya dapat diketahui beliau tinggal dengan seorang lelaki tua yang bernama Ibrahim tanpa dijelaskan secara terang tentang keberadaan ibu dan bapanya. Bercita-cita tinggi mahu menjadi seorang pendakwah, beliau digambarkan mempunyai sifat-sifat kepimpinan dan seolah menjadi ketua kepada kawan-kawan yang lain.

Namun perjalanan cerita ini ada yang agak kabur. Contohnya pada ketika Amin ke surau bagi menghadiri majlis ceramah. Digambarkan tentang seorang tua yang berada di dalam surau berkenaan seolah berasa tidak kena atau serba salah dengan kehadiran Amin. Dialog Amin pula menunjukkan beliau ada bertemu dengan pakcik berkenaan pada siang itu dan seolah telah berlaku sesuatu antara mereka. Namun episod berkenaan sebenarnya tiada dalam penceritaan komik ini menjadikannya tergantung dan membuatkan pembaca tertanya-tanya. 

Begitu juga dengan kehilangan Kudin sewaktu memancing dengan rakan-rakannya. Kehilangan itu menyebabkan beliau terpaksa bermalam di hutan. Pelukis tidak memberikan sebab kehilangan Kudin, pengalaman beliau bermalam di hutan dan segala yang berkait dengan perkara tersebut. Hamba percaya bab tersebut boleh dikembangkan dengan lebijh baik lagi. Episod kehilangan dan penemuan Kudin semula itu juga menamatkan komik ini. Hamba tidak tahu sekiranya komik ini ada sambungannya ataupun tidak.

Terdapat satu komik bonus berjudul Tanggang yang dilukis mengikut versi Muhammad Abdullah sendiri. Gaya lukisannya agak berbeza dengan Amin dan penuh dengan humor. Hamba percaya Muhammad Abdullah boleh menjadi kartunis yang baik cuma hamba tidak pernah bertemu karya beliau di mana-mana bahkan inilah kali pertama hamba mengenali buah tangan pelukis ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...