Ahad, 23 September 2018

JAMPI - Murni Aqila



Sewaktu mencapai buku ini yang sedia berada di pejabat minggu lepas, hamba bertanya diri sendiri, kenapa hamba memilih untuk membeli buku ini dahulu. Ini kerana hamba biasanya lebih suka memilih bacaan daripada penulis yang telah jiwa hamba mesra membaca tulisannya ataupun tulisan yang membawakan sesuatu topik yang kuat dan menarik minat hamba. Perlahan-lahan hamba teringat bahawa buku ini hamba beli sewaktu Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2018 yang lalu di mana penulisnya sendiri yang mempromosikan novel tersebut.

Ketika hamba tanyakan adakah ini novel beliau yang pertama, beliau menyatakan bahawa ini adalah merupakan karya seram beliau yang pertama. Sebelum itu beliau pernah menghasilkan beberpa novel. Mungkin genre yang beliau pilih sebelum ini bukan dalam radar minat hamba maka hamba tidak mengenali satu pun hasil tulisan beliau. Memandangkan beliau adalah seorang novelis berpengalaman maka hamba 'memberanikan' diri untuk membeli karya ini.

Membaca Jampi, hamba sebenarnya tidak begitu merasakan keseramannya. Bahkan hamba merasakan isu rumah tangga lebih kuat melatari novel ini. Ini mungkin kerana penulis sendiri sebelum ini lebih berpengalaman menulis tentang perkara yang berkaitan jiwa-jiwa ini. Tetapi itu bukan bermakna novel ini teruk. Ia adalah baik, cuma jika peminat cerita seram inginkan sesuatu yang boleh membuatkan bulu roma mereka terus menerus berdiri, maka ini bukanlah novelnya. Tetapi jikalau anda memang jenis penakut, tetapi mahu juga membaca sesuatu yang seram, maka naskhah ini mungkin sesuai buat anda.

Tidak sukar untuk mengikuti noivel ini. Penumpuan kisah lebih bayak tertumpu kepada watak Dahlia, seorang isteri muda yang masih tidak mempunyai anak walaupun telah lebih 6 tahun berumah tangga. Beliau sering berada dalam ketakutan kerana merarasakan diganggu sesuatu. Gangguan ini berlaku setelah mereka suami isteri berhijrah dari Kleantan ke ibu negara. Gangguan tersebut hanya dirasakan oleh beliau tetapi tidak pada suaminya - Zairi. Kemunculan watak Ana, seorang jiran yang nampak misteri, membancuh kepala otak Dahlia sehingga merasakan bahawa beliau sebenarnya disihir seseorang.

Kadang-kadang letih juga mengikuti watah Dahlia. Asyik pengsan dan tertidur akibat gangguan ini. Cara penulis mengolah gangguan yang berlaku kepada Dahlia tidak begitu menimbulkan keseraman. Gangguannya lebih kurang sama dan cara Dahlia cuba melarikan diri daripada masalah ini juga hampir sama.

Keseronokan dan kerancakan hamba membaca hanya tiba pada bab-bab yang terakhir apabila penulis mula membongkar satu persatu misteri yang menyelubungi wanita ini. Frust juga kerana telah lebih 300 mukasurat seolah memaksa diri, maka pada muka-muka terakhir narulah nampak kehebatan penulis merungkaikan setiap persoalan dengan jayanya. Kesemua persoalan telah dapat diberikan jawapan lewat bab-bab terakhir tersebut.

Tika itu barulah anda tahu betapa tertipunya anda dengan watak Dahlia yang kelihatan amat naif sepanjang penceritaan!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...