Isnin, 5 November 2018

IBU MELAYU MENGELILINGI DUNIA : DARI RUMAH KE LONDON - Tan Sri Aishah Ghani



Buku ini merupakan catatan perjalanan Almarhumah Tan Sri (Dr.) Hajah Aishah Ghani sewaktu beliau berpeluang menyambung pengajian di London dalam bidang kewartawanan. Buku ini bukanlah tulisan baru melainkan cetakan semula oleh ITBM. Saya menyanjung tinggi akan inisiatif ITBM yang banyak menerbitkan semula buku-buku lama daripada penulis tempatan yang tersohor kerana dapat memebrikan peluang kepada generasi hari ini untuk menikmati semula bahan bacaan yang mungkin terbit semasa kebanyakan kita masih lagi belum lahir ke dunia ini. Tan Sri Aishah pergi sebelum merdeka dan pulang selepas kemerdekaan. Penulis Nisah Haron menobatkan buku ini sebagai sebuah travelog wanita Melayu secara solo yang pertama di dunia.

Secara keseluruhannya pengalaman beliau tidaklah ditulis dengan begitu terperinci. Pengalaman perjalanan banyak diceritakan dalam perjalanan pergi yang menggunakan kapal yang mengambil masa lebih kurang sebulan lamanya. Di mana dalam perjalanan menuju ke destinasi, kapal akan singgah di beberapa negara yang penulis sempat turun seketika bagi melihat-lihat apa yang ada. Pada bab-bab ini memang terasa seperti penulisan berbentuk travelog.

Namun pengalaman di London kebanyakannya tidaklah dicatat mengikut latar masa yang berturutan melainkan diberikan bab-bab yang tertentu. Di sini Tan Sri lebih banyak mengungkapkan pandangan beliau, membuat perbandingan antara masyarakat di sana dengan yang di tanah air serta harapan beliau untuk melihat tanah Melayu yang lebih baik.Sepertimana harapan beliau ketika itu yang berharap akan ada anak Melayu yang belajar di beberapa tempat sepert Royal College London dan Royal Academy of Music, hari ini telah terlalu ramai anak tempatan ke sana. Namun hamba amat tertarik dengan kerisauan beliau ketika itu tentang wanita tempatan apabila arus kemodenan mula melanda apatah lagi apabila melihat anak tempatan yang berada di sana ada diantaranya seperti telah hilang jatidiri. Kerisauan beliau pada pertengahan 50an itu sebenarnya telahpun banyak terjadi. Kita boleh lihat kesan daripada kemerdekaan serta konsep dunia tanpa sempadan telah menyebabkan segelintir anak muda (bahkan orang tua juga) yang hilang jatidiri keMelayuannya.

Tan Sri turut berkisah tentang kolej Kirkby, sebuah pusat latihan perguruan untuk melatih anak tempatan di UK. Ia dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan Tanah Melayu dan bukannya ditaja oleh kerajaan British. Walaupun berada di luar negara, hakikatnya pelatih koleh berkenaan hanya terdiri daripada anak tempatan. Hanya tenaga pengajarnya sahaja dari sana. Justeru Tan Sri melihat hal ini seperti satu kekurangan kerana anak Malaya di situ tidak dapat bergaul dengan orang tempatan bahkan lokasi kolej tersebut didirikan juga adalah di pinggir bandar.

Walaupun buku ini adalah rangkuman pengalaman serta pandangan pada tahun 50an, namun hamba merasakan segala pandangan beliau dalam buku ini masih relevan sehingga kini. Buku ini nampaknya seperti tergantung dan seperti ada mahu disambung. Tetapi usah dicari, memang tidak ada buku sambungannya. Justeru masih banyak lagi pengalaman Almarhumah yang tidak dapat kita gali dan telah pergi seiring pemergiannya pada 19 April 2013 ketika berusia 89 tahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...