Isnin, 5 November 2018

LAT. MY LIFE AND CARTOONS - Mohammad Nor Khalid



Buku ini diterbitkan pada tahun 2016, kira-kita dua tahun yang lalu. Baru tahun ini hamba dapat membelinya kerana menunggu pengurangan harga. Beberapa bulan sebelum itu hamba ada terjumpa di FB ada manusia yang mahu menjual buku ini (kondisi terpakai) dengan harga RM120. Lantas hamba bertanya penjual berkenaan mengapa jual dengan harga yang mahal sedangkan buku ini masih lagi berada di pasaran dan dijual dengan harga RM99. Jawab beliau dahulu beliau membeli buku ini dengan harga yang mahal dan menyambung andainya hamba tidak berminat dengan buku beliau, sila boikot. Jawapan ini bersifat kurang ajar sebenarnya dan hamba percaya umur penjual berkenaan jauh mudanya berbanding hamba. Kemudian ada pula pengunjung lain yang menambahkan kehangatan dengan mengatakan hamba cuba menutup rezeki orang (penjual). Hamba nyatakan bahawa hamba sedang menjalankan aktiviti muamalat dan pertanyaan adalah sebahagian daripadanya. Hamba tidak nampak kalau sekadar bertanya boleh menutup rezeki orang. Lagipun rezeki manusia itu memang telah tertulis sejak azali (itupun kalau orang ini ada belajar ilmu tauhid). Orang tidak menjual barang terpakai dengan harga mahal selagi barang yang baru masih terjual di pasaran. Ia boleh meningkat harganya apabila ia tidak lagi ada di pasaran dan telah masuk dalam kategori bahan langka. Jika tidak penjual kategori ini adalah tergolong dalam kalangan manusia yang tamak dan nak cepat pakai Ferrari. Buku ini semenjak dijual memang berharga RM99, jadi kalau penjual tersebut mendakwa beliau membeli dengan harga yang lebih daripada harga tersebut bagi hamba ini memang satu pembohong besar. Buku ini dapat hamba perolehi dengan harga lebih murah apabila sebuah portal beli belah online menjual dengan harga diskaun. Bukan sahaja dapat diskaun malah dapat pula percuma pananda buku yang istimewa.



Hamba antara jutaan peminat kartunis Lat. Namun hamba mungkin bukan daripada kategori hardcore kerana tidak semua koleksinya hamba miliki. Tetapi dahulu hamba sedaya upaya mengikuti kartunnya di dalam New Straits Time yang disiarkan setiap Isnin, Selasa dan Sabtu. Hamba bukanlah peminat akhbar ini. Tetapi hamba beli akhbar berkenaan semata-mata kerana kartun beliau yang akan hamba gunting dan simpan di dalam scrap book. Ia hamba lakukan sekitar tahun 2001 sehinggalah Lat tidak lagi melukis untuk akhbar berkenaan. Baru-baru ini apabila keluar edisi khas Lat bersama satu jenama coklat, hamba turut membelinya secara atas talian. Ia lebih menguntungkan kerana disertakan dengan sebuah kole khas Lat secara percuma. Cuma bekas makanan Lat keluaran sebuah syarikat pengeluar bekas plastik tidak hamba beli. Hamba rasa mahal dan tidak berbaloi untuk hamba sekadar menyimpannya sahaja (sebenarnya berbaloi jika anda seorang pengumpul tegar dan akan menjualnya semula pada masa akan datang).

Membaca buku ini perasaannya samalah seperti menatap kartun Kampung Boy dan Town Boy. Bezanya kisah Lat ditampilkan dalam bentuk penulisan diiringi beberapa gambar berkaitan. Namun Lat turut menyatakan terdapat beberapa perbezaan antara kartun Kampung Boy dan realiti sebenar contohnya seperti adegan beliau dihantar bapanya ke sekolah berasrama. Dalam edisi kartun beliau dihantar dengan menaiki bas sedangkan sebenarnya beliau pergi dengan kereta bapanya.

Lat memulakan memoirnya dengan menceritakan kegembiraan beliau menerima bayaran pertama lukisan komiknya. Menerima bayaran RM25 pada tahun 1964 sesungguhnya adalah merupakan satu amaun yang amat besar. Apatah lagi Lat pada ketika itu masih lagi kanak-kanak. Hamba dapat menghayati kegembiraan tersebut kerana hamba juga amat gembira apabila menerima honorarium tulisan/kartun pertama hamba di majalah atau akhbar. 

Lat menggunakan bahasa Inggeris yang mudah di dalam penuilisan buku ini. Beliau berkisah tentang dirinya sejak kecil sehinggalah sekitar 2009/2010. Namun tentunya ikisah zaman kecil beliau dan ketika beliau berkhidmat sebagai wartawan di Kuala Lumpurlah yang amat menarik untuk dibaca. Melalui buku ini banyak perkara baharu yang hamba ketahui tentang diri personaliti ini walaupun banyak yang telah diceritakan di dalam Kampung Boy, Town Boy dan Lat, The Early Series. (Lat, The Early Series merupakan sebuah lagi koleksi Lat yang harus ada pada tangan pengumpul). Hebatnya Lat adalah beliau telah mula berkarya semenjak kanak-kanak dan berani mencuba nasib menghantar karyanya kepada penerbitan. Walaupun karya-karya awal beliau banyak dipengaruhi gaya kartun luar negara, tetapi perlahan-lahan beliau mencipta identitinya yang tersendiri.

Dan berjayanya beliau berbanding kartunis lain ketika itu adalah kerana beliau mengambil pendekatan yang lain iaitu beliau mula cuba untuk berkarya di dalam bahasa Inggeris. Justeru walaupun hanya mempunyai kelulusan SPM tetapi persekolahan di sekolah yang menggunakan medium english telah memberikan beliau kelebihan apabila dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik. Selain itu peluasan karya beliau dengan melukis mengenai kehidupan kaum lain telah memeberikan kelebihan (rata-rata kartunis ketika itu hanya melukis senario kaum mereka sendiri). Lukisan itu pula diadakan setelah membuat kajian terlebih dahulu mengenai adat, cara hidup dan pantang larang mereka. Kerana itu tidak ada pihak yang marah apabila beliau melukis tentang perkahwinan kaum sikh contohnya kerana beliau sendiri hadir untuk merasai pengalaman tersebut.

Keberadaan beliau di dalam organisasi NST bagi hamba telah membuka ruang yang luas untuk beliau berkarya sehingga ke peringkat antarabangsa. Apabila beliau berpeluang ke luar negara, beliau akan explore dengan sebaik mungkin dan kadangkala mengambil cuti tambahan dan menggunakan duit sendiri untuk menyambung kembara. Kisah-kisah Lat di luar negara antara perkara baharu yang dapat pembaca ketahui melalui pembacaan buku ini.

Sedar atau tidak, Malaysia masih belum lagi menghasilkan Lat yang kedua. Walaupun telah ada pelukis komik Malaysia yang melukis untuk penerbitan besar seperti Marvel, mereka tidak dikenali sepertimana Lat. Bahkan belum mempunyai identiti serta platform yang kukus seperti Lat. Lebih-lebih lagi apabila kini dunia kartun tanahair yang semakin muram mungkin menyebabkan ramai yang tidak berminat ataupun percaya bahawa kartun boleh membawa mereka untuk pergi jauh.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...