Selasa, 11 Disember 2018

KLIMAKS - Helmi Effendy

Walaupun masa dua tahun yang diperlukan oleh penulis untuk menyiapkan karya ini, hamba merasakan ia masih tidak dapat menandingi beberapa karya beliau yang pernah hamba baca seperti The Lost WorldDari Alam Lain dan Menggunung. Helmi seperti mempunyai terlalu banyak idea untuk diceritakan di dalam naskhah ini menyebabkan hamba perlu membacanya dengan perlahan bagi membolehkan hamba memahaminya dengan baik.

Kisah-kisah tamadun manusia yang berada di penghujung, serangan wabak penyakit, zombie dan sebagainya merupakan satu topik biasa yang selalu ditemui dalam filem khususnya dalam filem barat. Itu adalah apa yang Helmi cuba bawa di dalam novel ini dengan memfokuskan Malaysia (Helmi tidak menyatakan apakah perkara yang serupa turut berlaku di negara-negara lain). Zombie versi Helmi tidak sama dengan zombie yang biasa kita lihat, pergerakannya agak lambat. Zombie versi Helmi ada yang boleh bergerak pantas, boleh mengejar, boleh memanjat dinding seperti Spiderman, boleh menjelir lidah yang panjang serta ada yang mempunyai otak dan boleh berfikir seperti manusia. Itu menjadikan spesis zombie dalam novel ini adalah lebih susah untuk dihapuskan. Namun hamba melihat itu semua hanyalah masalah sampingan sahaja. Isu utama naskhah ini adalah persengketaan sesama manusia yang tidak berkesudahan walaupun berada di zaman konflik yang lebih memerlukan kepada penyatuan. Ia adalah kisah perjuangan seorang bapa yang mahu membesarkan dua anak gadisnya, perjuangan seorang suami yang mahu merebut kembali cinta bekas isterinya, perjuangan untuk menghapuskan rejim yang zalim dan tidak terkecuali siapa yang kuat dialah yang berkuasa/menang!!

Kematian Mia Hanez, isteri kepada Saiful Hawiz telah memaksa beliau untuk membesarkan dua anak gadisnya secara bersendirian. Sudahlah begitu, keluarga ini juga tidak tinggal di dalam koloni manusia yang lain bahkan tinggal secara berasingan di luar. Beliau mengajar anaknya untuk survive di dunia yang mencabar ini. Kerana itu walaupun usia mereka masih belasan tahun, mereka amat berani dan mempunyai kemahiran untuk mengendalikan senjata.

Namun apa yang berlaku kepada anak Saiful lah yang menjadikan plot novel ini semakin berkembang. Secara spesifiknya Zurialis - telah digigit oleh zombie, tetapi selamat hasil vaksin ciptaan Ahmad Naim. Penculikan beliau oleh regim Shafrizal Azmi dan disumbatkan ke penjara Kamunting  mencetuskan usaha-usaha untuk menyelamatkan beliau. Namun usaha untuk menyelamatkan itu kelihatan terlalu panjang. Banyak benar peristiwa yang terjadi. Boleh hamba katakan terlalu banyak adegan suspen yang diadakan. Belumpun hilang rasa suspen pada satu kejadian, datang pula masalah yang baru yang turut mencengkam dada pembaca.

Andaikata Klimaks ialah sebuah filem, mungkin ia tidak sesuai untuk ditonton oleh banyak khalayak. Terlalu banyak adegan pembunuhan yang mengerikan berlaku sama ada oleh manusia ataupun makhluk lain. Bahkan pembunuhan yang tidak berperi kemanusiaan turut dipaparkan seperti pembunuhan tiga orang kanak-kanak oleh Saiful Hawiz.

Dalam novel ini seekor zombie Alpha yang mempunyai otak yang boleh berfikir seperti manusia beserta pengikutnya daripada golongan zombie yang handal digambarkan sebagai satu kelompok ganas yang sukar ditewaskan. Bahkan hero novel inipun 'terduduk' dengan keganasan beliau. Namun secara tiba-tiba koloni mereka ini telah dimusnahkan oleh Shafrizal tanpa dihuraikan cara mereka ditumpaskan. Ini kadang-kadang yang buat hamba tak puas hati sebab selepas itu apabila berperang dengan kumpulan Ice, nampaknya tidaklah susah sangat nak menumpaskan Shafrizal walaupun beliau telah dibantu dengan pengkhianatan Ahmad Naim.

Dan novel ini sebenarnya umpama tidak berpenghujung. Ia hanya ditamatkan dengan sepucuk surat oleh Amir Wijaya kepada Saiful Hawiz yang menyeru beliau untuk sama berjuang. Barang diingat bahawa Shafrizal masih lagi hidup walaupun kumpulannya tewas dalam pertempuran di penghujung novel. Akan ada lagikah sambungan novel ini?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...