Selasa, 11 Disember 2018

JEJON DI JEPUN - Jon Suraya







Lama dah nak beli novel grafik Jejon Di Jepun ni. Walaupun ada dijual melalui atas talian, hamba lebih suka membeli sendiri di kedai buku. Namun terus terang hamba katakan nak mencari buku ini bahkan mana-mana komik terbitan Maple Comics! di kedai buku, setakat ini hamba belum ada terjumpa lagi. Sehinggalah pada pameran Big Bad Wolf 2018 yang sedang berlansung sekarang barulah dapat hamba ketemu. Yang chanteknya kesemua 3 siri komik Jejon ini ada dijual di sana dan ia murah RM4 berbanding harga asal.

Hamba memang meminati gaya lukisan Jon Suraya semenjak beliau melukis di Ujang/Apo? lagi kerana ringkas dan kemas serta tidak serabut mata memandang. Kerana itu memiliki karya beliau bukanlah satu kerugian bagi hamba bahkan bagi mereka yang mahu berjinak-jinak melukis kartun boleh manejadikan gaya Suraya sebagai panduan.

Buku pertama dari tiga siri ini mudah sahaja kisahnya. Ia memaparkan peralihan baru hidup sang pelukis apabila memilih untuk menyambung pengajian di Jepun. Secara peribadi hamba amat menyokong usaha mana-mana kartunis untuk belajar hingga ke peringkat tertinggi. Sekurang-kurangnya kata-kata orang kebanyakan bahawa bidang lukisan kartun ini tidak membawa pelukisnya ke mana-mana boleh dinafikan. Setakat ini, mengikut apa yang hamba tahu, telah ada dua kartunis yang memiliki PhD iaitu Prof. Muliyadi Mahmood dan kartunis Leen Mafia. Dan kita tunggu Jon Suraya pula untuk meletakkan title Dr di hadapan namanya.

Di samping konflik jiwa yang melanda beliau turut dipaparkan adalah detik-detik awal serta penyesuaian diri beliau di tempat baru atau lebih tepat lagi. Kyoto. Justeru dalam siri pertama ini belum banyak lagi kisah mengenai kehidupan di Jepun, di mana perlu ditelusuri sendiri oleh pembaca melalui siri 2 dan 3.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...