Sabtu, 2 November 2019

Jawi Peranakan Mansion




Tidak jauh daripada Rumah Teh Bunga, hamba terjumpa sebuah bangunan yang amat cantik binaan serta halamannya. Di pagar batunya tertulis Jawi Peranakan Mansion. Tiada keterangan lain yang dapat dilihat di situ. Hamba memberanikan diri sahaja untuk masuk ke dalam halaman untuk mengambil gambar. Terdapat sebuah binaan pancuran kecil di tengah halaman yang dikelilingi pokok serta wakaf berehat. Di bawah porch bangunan pula kelihatan sebuah kereta kuda klasik. Pintu bangunan tertutup dan hamba tidak pula cuba untuk menghampirinya.



Hanya setelah pulang, melalui carian Google, bangunan berkenaan kini merupakan sebuah hotel butik. Walaupun dinamakan Rumah Agam Jawi Peranakan, menunjukkan kepada kaum pemilik asal bangunan tersebut, rumah ini ternyata bukan lagi milik mereka bahkan telah dimiliki seorang hartawan yang turut memiliki beberapa lagi bangunan dengan konsep yang serupa.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...