Rabu, 24 Oktober 2012

THE PRESENTATION SECRETS OF STEVE JOBS - Carmine Gallo



Perlu diketahui bahawa mendiang Steve Jobs tidak pernah menulis buku ini, jauh sekali memberikan pandangan, idea atau sebarang komen mengenai penghasilannya. Walaupun buku ini ditulis semasa mendiang masih hidup, namun beliau sekalipun tidak pernah mengesahkan mengenai apa yang dikatakan mengenai ‘rahsia pembentangannya’. 

Buku ini dihasilkan oleh CARMINE GALLO melalui penelitian serta kajiannya tentang pembentangan yang pernah dilakukan oleh Steve Jobs terutamanya ketika memperkenalkan sesuatu produk baru Apple. Carmine Gallo merupakan seorang jurulatih penyampaian, media dan komunikasi bagi pelbagai jenama terkemuka di dunia. Di dalam buku ini beliau cuba menghuraikan teknik yang digunakan oleh Steve sehingga pembentangannya berjaya menarik perhatian ramai dan amat ditunggu-tunggu.
 
Walaupun teknik yang dibincangkan lebvih sesuai jika di aplikasikan dalam dunia perniagaan, namun sedikit sebanyak ia boleh juga di dalam apa-apa pembentangan memandangkan konsep pembentangan adalah sama – untuk menarik perhatian audien mendengar celoteh kamu. Saya percaya untuk menghadamkan apa yang cuba disampaikan oleh penulis, sebaiknya para pembaca turut juga menonton klip-klip video pembentangan Steve Jobs yang ada di You Tube agar pemahaman pembaca menjadi lebih berkesan.
 
Sebenarnya penulis banyak kali mengulang-ngulang perkara yang sama namun dalam bahasa yang berbeza. Secara ringkasnya untuk menjadi penyampai yang terbaik kita perlu kepada persiapan yang rapi, dari segi skrip dan juga slaid penyampaian. Seterusnya agenda yang paling penting adalah latihan yang keras sehingga mencapai tahap sempurna. Itulah yang cuba ditunjukkan bahawa walaupun persembahan Steve dilihat ringkas sahaja namun beliau sebenarnya berlatih bersama pasukannya sehingga berpuluh jam. Dan saya amat berminat dengan perbincangan bagaimana menangani situasi apabila berlaku sesuatu amsalah ketika pembentangan seperti slaid tidak bergerak ataupun alat yang digunakan itu rosak. Dalam hal ini Steve Berjaya menanganinya sehinggakan para audien tidak sedar atau terasa bosan disebabkan masalah yang berlaku.
 
Anda boleh menjadikan buku ini sebagai panduan. Namun untuk menjadi penyampai yang baik, hanya anda yang boleh merealisasikannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...