Isnin, 11 Mac 2013

MOHD SABU AIR MATA DI BUMI MEMALI – CN Al-Afghani



Semasa hamba membaca buku ini serta buku Kafirkah Aku?, hamba sebenarnya sedang membaca sebuah buku yang lain. Namun tarikan kuat yang ada pada kedua-dua buku ini membuatkan hamba menangguhkan sebentar pembacaan buku tersebut dan membaca buku ini terlebih dahulu sehingga habis. Sebenarnya sudah bertahun-tahun juga hamba tidak membaca buku politik. Bukannya apa buku politik selalunya berkisar mengenai isu semasa dan kebanyakannnya sesuai dibaca pada masa tersebut sahaja. Ia akan basi setelah beberapa lama. Makanan sendiripun apabila telah basi nak diperhangatkanpun tak guna.


Buku ini menyingkap banyak perkara yang mengejutkan hamba, terutamanya mengenai penyelewengan Tabung Mangsa Memali serta nasib waris Memali. Pada fikiran hamba pihak PAS tentunya mengambil berat akan nasib waris-waris Memali ini memandangkan kutipan derma untuk mangsa selalu diiklankan. Begitu juga dengan majlis-majlis memperingati syuhada’ Memali yang kerap diadakan bagi mengenang kembali perjuangan mereka. Namun apabila membaca kandungan buku ini, kadang-kadang hamba merasakan nasib waris Memali  umpama sudah jatuh ditimpa tangga. Mungkin mereka terbela apabila kejadian Memali baru sahaja berlaku. Namun semakin masa berganjak, mereka seperti dilupakan.
Walaupun tajuk buku ini memaparkan nama Mohd Sabu, namun hamba melihat isu kandungan buku ini bukanlah sepenuhnya mengenai beliau. Boleh hamba katakan bahawa seluruh isi kandungan buku ini adalah satu kritikan atau pendedahan terbuka buat seorang senator PAS yang semsa berlakunya tragedi Memali turut bersama berada dengan kumpulan yang mempertahankan As Syahid Ibrahim Libya. CN Al-Afghani seolah cuba menyingkap sisi gelap individu tersebut yang boleh diibaratkan umpama musang berbulu ayam atau pepat di luar, rencong di dalam.

Penulis seolah meletakkan individu tersebut sebagai penyebab terbesar berlakunya penyelewengan tabung Mangsa Memali. Namun kerana ‘kebijaksanannya’ beliau dapat meyakinkan pucuk pimpinan bahwa beliau tidak bersalah bahkan kesalahan itu kembali pula kepada penulis. Namun hamba melihat bahawa penulis mempunyai hujah yang kukuh untuk melindungi diri beliau. Walau apapun hamba melihat bahawa apa yang beliau kritik perlu dilihat secara adil dan dilakukan siasatan demi kepentingan bersama. Penulis turut melahirkan kehairanan apabila laporan polis yang dibuat mengenai penyelewengan tabung tersebut seolah-olah lenyap tanpa sebarang tindakan. Penulis lebih pelik apabila kes tersebut tidak dapat disiasat oleh polis tempatan sebaliknya dipindahkan ke Bukit Aman.

Sebagai seorang yang berada di luar parti PAS hamba ingin melihat kebenaran muncul di depan mata. Perkara ini perlu disiasat agar pihak yang benar berada di tempatnya dan mangsa yang tertindas akan mendapat pembelaan. Sebagai sebuah parti yang meletakkan Islam sebagai cara hidupnya, hamba harap mereka telus bukan seperti tuduhan yang selalu mereka lontarkan pada parti lawan.

2 ulasan:

  1. Balasan
    1. Hamba rasa sukar untuk mencari buku ini sekarang. Naskhah ini sendiripun hamba perolehi dengan berpesan kepada seseorang yang menghadiri sebuah ceramah politik 4 tahun yang lalu.

      Padam

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...