Jumaat, 19 Julai 2013

BERTAMU DI PUNCAK DESIR ANGIN pt.2


Kata orang hawa di cameron Highland tidak lagi sedingin dulu. Orang mana yang kata, ntah hamba pun tak tahu. Tapi mungkin juga benar. Kedinginan yang hamba rasa sewaktu kunjungan kali pertama tahun 1986 dahulu tidak lagi mencucuk ke tulang pada 2003 ini. Berkemungkinan besar banyak lereng yang telah dibotakkan bagi memberi laluan pembukaan ladang sayur.
Perjalanan ke Cameron kali ini kadang-kadang rasa membosankan apabila bertemu terlampau banyak dengan konvoi kenderaan. Ada konvoi MyVi, Mitsubishi Lancer, Motor besar dan beberapa kenderaan lagi. Bahkan konvoi motor klasik Honda 70 pun ada. Maaflah, kumpulan ini mungkin mengatakan aktiviti mereka memberikan faedah. Benar, faedah adalah untuk mereka tetapi untuk pengguna jalan lain adalah menyusahkan. Mereka ini hendak berderet sesama mereka sahaja dan menyukarkan kenderaan lain hendak memotong. Kalau cam lelabi bawanya, maka cam lelabi jugalah kenderaan kita. Jalan ke Cameron bukannya banyak lorong. Mereka yang dipanggil marshall ini pula seolah ada kuasa untuk menghalakan kenderaan di jalan raya. Eh, bila masa pula kalian ada kuasa begini. Setahu hamba polis sahaja yang boleh mengarahkan kenderaan untuk ke tepi. Kalau tak ke tepi kita pula dihonnya. Oh ya mungkin hamba bayar lesen kereta yang murah dan tuan hamba punya ada cap dewa-dewa, sebab itulah kami kena ke tepi.

Jem di Cameron mungkin dah hampir sama dengan KL. Dengan jalan yang kecil, pengunjung yang ramai, maka berderetlah kenderaan untuk ke satu-satu tempat. Ketiadaan kawasan parking yang teratur juga menyulitkan keadaan. Yang berkonvoi tadi patut bolehlah berkongsi kenderaan sebab anda dah kenal antara satu sama lain. Bukan ke tujuan anda nak mengeratkan hubungan sesama ahli. Kongsi kenderaanlah apa lagi.




Orang putih dahulu bangunkan tempat tinggi sebegini untuk tempat mereka berehat di samping kenang-kenangan negara mereka yang dingin. Tapi hari ini Cameron tak terasa seperti tempat untuk orang berehat menenangkan fikiran. Kerana rakyat Malaysia ini suka membeli belah, maka apa yang ada di sini hari ini adalah tempat orang kita melaburkan duit mereka. Kedai-kedai tak usah ceritalah berapa banyak yang didirikan. Mana-mana tepi jalan yang ada ruang sikit akan adalah kedai yang terpacak. Kerana itu jangan hairan apabila melihat tiang elektrik tegak menjulang di tengah-tengah beberapa kedai. Seingat hamba Karam Singh Walia dulupun pernah buat laporan tentang kedai-kedai sebegini. Waktu beliau buat laporan dulu adalah juga tindakan oleh PBT. Sekarang ni hamba rasa geng-geng ketegaq ini mula bermaharajalela semula. Apa nak buat bumi dipijak milik orang.....









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...