Sabtu, 31 Ogos 2013

MALAYSIAKU BERDAULAT : TANAH TUMPAHNYA DARAHKU



Malam 30 Ogos 2013, jam 11 malam, ketika ada segolongan menuju ke tempat tertentu untuk meraikan ambang merdeka, hamba pula baru meninggalkan kawasan pejabat untuk pulang ke rumah. Minggu ini tiga kali hamba pulang ke rumah. Dua kali itu hamba sampai ke rumah jam 10 malam dan malam tadi beberapa detik sahaja sebelum jam 12. Biasanya hari-hari biasa sebelum jam 8 hamba dah tiba di rumah. Keluar sahaja kompleks pejabat dan kenderaan baru nak memasuki jalan besar, kelihatan kereta berbaris tidak bergerak memenuhi jalan. Arghh semua orang ini menyesakkan jalan dan kepala otak hamba untuk melihat acara bunga api. Tak larat nak menyumpah. Dengan susah payah hamba cuba menyelit ke dalam barisan. Dalam kepala terbayang wajah-wajah yang menyebabkan hamba lambat pulang....

Bukanlah hamba suka-suka hendak pulang lambat dari pejabat. Hamba cukup menyampah sebenarnya. Hamba hilang masa berharga bersama keluarga. Semalam pun sepatutnya hamba akan keluar makan bersama-sama keluarga. Tetapi hamba hanya boleh merancang. Sebaik hamba usai menunaikan solat qabliah Jumaat di masjid semalam, di telefon bimbit hamba sudah ada mesej dari boss memaklumkan hamba dan staf yang ada perlu stayback. Sudahlah semalam unit hamba hampir lumpuh. Seorang pegawai pergi pemeriksaan perubatan, seorang EL kerana migraine, CC EL kerana ada kematian dan seorang kerani juga EL kerana masalah anak.  

Kepala tertinggi kementerian hamba terkenal kerana sifat telitinya. Maaflah, sifat teliti ini baik namun kekadang teliti tak bertempat itu amat menjengkelkan kami yang di bawah ini. Apabila diminta menyediakan sesuatu maklumat, maka berhempas pulaslah kita melakukannya. Tetapi amat menghampakan apabila maklumat yang tebal itu hanya diselak semuka dua sahaja. Bagi kita yang menguruskan sesuatu perkara itu, kita telah tahu tentang perjalanannya, contohnya pengurusan mesyuarat. Kita tahu dalam mesyuarat berkenaan setakat mana kepala besar punya peranan. Jadi apabila pengetahuan kita ini tidak diambil kira dan hanya mahu sesuatu untuk memuaskan dirinya sahaja, maka jadilah kebanyakan pekerjaan hanya sia-sia sahaja.

Hamba pulang dalam keadaan lapar kerana sejak habis solat Jumaat sehinggalah ke amalam, diri hanya terperuk di pejabat bersama seorang rakan pegawai, kerani dan juga immidiate boss. Pulang pula ke rumah, bekalan air pula terputus. Ahh terasa panas betul hati hamba dengan kehendak kepala kementerian ini.

Tanah airku telah merdeka, tapi cara pemikiran kepala kementerian mernjadikan ramai warganya terpenjara.


(Google hari ini turut meraikan kemerdekaan tanah air apabila paparan cariannya turut memasukkan imej bendera Malaysia)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...