Jumaat, 4 Oktober 2013

CUIT DILEMA MELAYU MODEN - Zaini Hassan


Buku ini merupakan himpunan artikel sebuah pojok di bawah tajuk yang sama, yang tersiar setiap hari Rabu di akhbar Utusan Malaysia. Hamba sendiri tidak tahu kenapa terjebak membelinya sedangkan pojok ini kerap hamba baca. Namun dikhabarkan ia laku umpama goring pisang panas sewaktu awal pelancarannya, lebih-lebih lagi waktu itu merupakan waktu berlansungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Buku yang hamba sendiri beli semasa pesta tersebut telahpun menandakan bahawa ianya merupakan cetakan yang kedua.
Semua artikel yang terhimpun di dalam buku ini dibahagikan kepada empat tajuk besar iaitu Politik, Negara Bangsa, Media dan Umum. Separuh daripada buku ini sahaja telah membincangkan hal di bawah tajuk politik. Bahkan artikel yang berada di bawah tajuk lain juga masih terasa kuatnya bau politik dalam tulisan tersebut.
Walau apapun, hamba suka dengan gaya penulisan yang bersahaja oleh Zaini Hassan. Mempunyai semangat Melayu yang kuat, beliau jelas amat sayang kepada agama, bangsa dan tanah airnya. Sesuai dengan tajuk pojoknya, Zani Hassan ‘mencuit’ sesiapa sahaja terutamanya ahli politik. Walaupun hamba tidak cenderung dengan fahaman politik beliau, tulisan beliau amat menarik untuk direnung serta dibincangkan. Ini kerana beliau mengkritik dengan hujah yang bernas bertujuan untuk kebaikan anak bangsa. Ada tulisan dalam buku ini yang mendapat kritikan yang hebat sehingga membawa kepada kes di mahkamah. Benar amatlah kata hikmah bahawa mata pena itu lebih tajam daripada mata pedang.
Ruangan Cuit masih lagi bersiaran di Utusan dengan yang terkini penulis menulis secara lansung dari Tanah Suci Makkah kerana menunaikan ibadah haji. Moga mendapat haji yang mabrur dan teruskan mencuit!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...