Rabu, 2 Julai 2014

MENALAR MAKNA DIRI, KEMBARA MENJEJAK IMAM BIRGIVI - Hasrizal Abdul Jamil



Dalam puluhan ribu buku di rak pemeran Karangkraf sewaktu PBAKL yang lalu, mata hamba tertancap pada buku ini. Hmm dah keluar sebuah buku lagi sahabat hamba ini (serba salah hamba hendak menggunakan kalimah sahabat ini. Hamba mengingati beliau sebagai seorang teman sepersekolahan, teman sepengajian bahasa Arab sebelum beliau ke Jordan. Tidak pasti jikalau beliau masih ingat akan hamba. Yang pasti hamba tidak tergolong dalam liga sahabat-sahabat yang rapat dengan beliau sama ada dalam dakwah atau pengajian). Serentak itu juga hamba terdengar satu suara sayup-sayup memenuhi dewan pameran melalui corong-corong pembesar suara. Tidak syak lagi, penulis buku ini sedang bercerita tentang buku yang hamba pegang ini.



Hamba dekati ruang diskusi buku itu. Semua kerusi telah penuh bahkan ramai yang berdiri memenuhi ruang. Hamba berdiri dari jauh di satu sudut di laur jangkauan pengelihatan beliau. Tika itu sesi diskusi beliau hampir tamat. Beliau sedang bercerita sedikit mengenai Ahmad Ammar yang ada di sentuh pada bab akhir buku ini. Hamba beredar bagi mencari buku. Harapannya dapat bertemu beliau usai majlis. Buku beliau yang hamba capai tadi dipegang erat di tangan. Namun hamba tidak berpeluang bertemu beliau. Dalam kebanjiran manusia di dewan itu hamba meninjau-ninjau sekiranya kelibat beliau masih ada. Tapi beliau telah ghaib dari persada.

Hamba tidak pasti sama ada tajuk beliau itu tepat atau tidak. Ini kerana menalar bermaksud tidak menghalang, membiarkan (Kamus Dewan Edisi Keempat). Hamba rasakan yang tepat adalah 'menala' tanpa huruf R. Menala pula bermaksud menentukan bunyi (alat muzik,gamelan, dll) dgn nada yg betul, membetulkan bunyi (alat muzik); 2. melaraskan pergerakan enjin (motor dsb) supaya berjalan dgn lancar dan efisien (Kamus Dewan Edisi Keempat), atau dalam bahasa mudahnya - tuning. Hamba berpandangan perkataan 'menala' adalah lebih tepat apabila melihat konteks tajuk keseluruhan juga isi penyampaian di dalam buku ini. Namun penulis mungkin ada alasannya yang tersendiri. Buku ini hadir dengan penuh warna warni, gambar dan grafik yang menarik, sesuatu yang belum pernah ditemui dalam buku Hasrizal Abdul Jamil sebelum ini.

Perjalanan penulis ke Turki adalah bagi menjalankan penyelidikan mengenai Imam Birgivi. Saya sendiri tidak mengenali siapa tokoh berkenaan. Inilah kali pertama saya mendengar namanya. Lantaran itu saya merasakan boleh mendapat sedikit maklumat baharu. Perjalanan penulis tidak setakat membuat kajian tetapi juga untuk merenung keadaan diri sendiri serta arah tuju di kala usia memasuki 40an. Hamba sebaya dengan penulis. Justeru hamba mungkin mempunyai suara hati yang sama seperti beliau. Apa yang penulis coretkan kebanyakannya juga sentiasa berlegar di minda hamba. Di usia hamba ini sering berlegar betapa masa yang berlalu dulu berapakah yang telah dimanfaat serta berapa banyak yang telah dibazirkan.

Walau bagaimanapun hamba berasa tidak puas membaca kisah pencarian maklumat mengenai Imam Birgivi ini terutamanya sewaktu beliau dalam kembara di Turki itu. Mungkin apabila penulis banyak berbicara mengenai rasa hatinya maka beberapa maklumat tidak dimasukkan. Selain itu ada juga beberapa maklumat baru atau komentar mengenai beberapa orang Sultan Othmaniah yang pada hamba merupakan satu maklumat baru yang amat baik sekali.

Sebenarnya mereka yang melakukan kajian dengan susah payah ini patut kita hargai dan berterima kasih. Ini kerana setelah mereka bersusah payah tinggal giliran kita untuk membacanya sahaja. Membaca bukanlah sesuatu yang payah (kecuali di dalam bahasa yang tidak anda fahami), namun budaya membaca itulah yang palingkurang sekali dalam masyarakat kita. Dan yang minat membaca pula bila dikenalpasti bahan bacaan yang dipilih, pastinya lebih banyak yang menuju ke arah novel picisan ataupun yang bertemakan cinta yang kebanyakannya terlalu melalaikan.


Hamba mungkin tidak berkebolehan mengkaji sejarah Othmaniah. Justeru kehadiran kajian penulis nanti amat hamba alu-alukan.


1 ulasan:

  1. Assalamualaikum,

    mungkin tuan ada sedikit kekeliruan mengenai tajuk itu. Akar katanya ialah nalar, bukan tala. Saya juga sedang menulis ulasan mengenai buku ini

    Boleh dirujuk pada pautan ini http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=nalar

    BalasPadam

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...