Ahad, 14 September 2014

AGENDA POLITIK SYIAH - Dr. Kamaluddin Nurdin Marjuni



Satu perkara yang hamba suka apabila membaca mana-mana buku yang ditulis oleh seorang yang memegang kelayakan doktor falsafah adalah sumber rujukannya yang banyak. Ia sekaligus menunjukkan ketelitian serta keperluan untuk menghasilkan sebuah penulisan yang tepat dan bermutu. Walau bagaimanapun satu yang meletihkan hamba adalah tulisan mereka ini selalunya terlalu akademik sifatnya sehinggakan hamba letih hendak menghabiskan bacaan. Begitulah halnya hamba dengan pembacaan buku ini. Walaupun ia amat bermutu, namun kerana sebab yang disebutkan tadi hamba mengambil masa berbulan untuk mengkhatamkannya. Sekali baca dan berhenti pula untuk beberapa hari. Yang menariknya dalam tempoh hamba membaca buku ini sempat pula hamba melencong ke buku-buku lain serta mengkhatamkan beberapa buah. 

Isu perbezaan antara Ahlu Sunnah dan Syiah bukanlah satu perkara baru. Ia telah berlaku berabad lamanya dan semakin membarah pada hari ini. Dahulu kita tidak pernah dengar akan ajaran Syiah di Malaysia. Tetapi hari ini ajaran mereka bukan sahaja ada, tetapi penganutnya telah mula berani m,endedahkan diri mereka. Hamba tidak terbayang bagaimana orang sebegini boleh menerima sesuatu pegangan yang menghalalkan mereka mencaci para sahabat yang agung. Mencaci sahaja adalah merupakan satu kesalahan dalam Islam, inikan pula para sahabat besar yang mana Allah Taala redha kepada mereka.

Jika direnung semula, lahirnya beberapa firqah dahulu adalah berpunca daripada masalah politik ataupun pemilihan khalifah. Kerana tidak setuju dengan pilihan majoriti, beberapa serpihan mengasaskan kumpulan yang baru. Daripada perbalahan yang menjurus kepada politik ia akhirnya merebak sehingga melibatkan perkara aqidah dan fiqh sehingga akhirnya masing-masing kumpulan mempunyai pendapat dan pandangannya yang tersendiri. Lebih buruk lagi apabila terdapat pandangan yang melampau sehingga mengkafirkan orang lain. Maka lahirlah Syiah, Mu'tazilah, Murjiah, Khawarij dan lain-lain kelompok lagi.

Buku ini terbit tepat pada masanya apabila isu Syiah di Malaysia telah menjadi barah. Hamba secara peribadi mendapat manfaat yang banyak hasil pembacaan buku ini. Buku ini bermula dengan membincangkan tentang pecahan dalam Syiah itu sendiri, dasar-dasar mereka seperti imamah, perbezaan antara mereka, hubungan dengan Ahlu Sunnah serta pandangan Ahlu Sunnah sendiri terhadap dasar-dasar Syiah. Agak menarik untuk membaca perihal Syiah Zaidiah yang berbeza dengan Syiah yang lain - dianggap moderat serta hampir kepada Ahlu Sunnah. Bahkan mereka turut mengggunakan rujukan yang sama dengan kelompok sunnah seperti kitab-kitab hadith Bukhari dan Muslim. Turut dibahaskan adalah pandangan-pandangan melampau dari Syiah Imamiah Ithna Asyariah dan Syiah Ismailiah. Agak menjengkelkan apabila membaca perihal golongan yang berpegang dengan kata-kata ulama mereka sendiri berbanding apa yang telah sedia ada di dalam Al-Quran dan hadith.

Buku ini sesuai dibaca oleh semua kelompok masyarakat termasuk Syiah di Malaysia sendiri. Hamba melihat penulis mempunyai beberapa buah kitab lagi membahaskan topik yang sama. Insya Allah hamba akan mendapatkannya nanti dengan izin Allah. Buku ini wajar dibaca oleh anda dalam memahami apa yang sedang berlaku secara ilmiah. Ia adalah lebih baik daripada anda sekadar mendengar cerita dari mereka yang bukan ahli di dalam bidang ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...