Ahad, 14 September 2014

KERTAS UPSR BOCOR - GUNDAH SEORANG AYAH, GULANA SEORANG ANAK



Tahun ini anak sulung hamba mengambil peperiksaan UPSR, peperiksaan besar beliau yang pertama. Ini sekaligus mengingatkan pengalaman hamba sendiri mengambil peperiksaan di peringkat rendah pada tahun 1986. Namun peperiksaan yang hamba ambil ketika itu bukanlah UPSR. Ia dinamakan Penilaian Darjah Lima. Peperiksaannya dijalankan semasa pelajar berada di darjah 5 dan bukannya darjah 6. Jadi apabila di darjah 6 pelajar hanya rileks dengan mengambil peperiksaan biasa sekolah sahaja. Hamba merupakan pelajar generasi generasi terakhir yang mengambil peperiksaan tersebut sebelum sistem persekolahan rendah diubah kepada Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) sekaligus menyaksikan peperiksaan besarnya diubah ke tahun enam.

Sebagai seorang pelajar di negeri Selangor, anak hamba dan rakan-rakannya bukan sahaja terpaksa bergelut dengan UPSR tetapi juga mempunyai satu lagi peperiksan besar di sekolah ugama iaitu PSRA. PSRA akan berlansung selepas seminggu berakhirnya UPSR. Justeru para pelajar di negeri Selangor mempunyai cabaran yang agak getir memandangkan terpaksa melalui dua peperiksaan besar.

Hamba dapat lihat anak hamba sedikit tertekan pada hari pertama peperiksaan. Sebagai bapa hanya doa yang dapat hamba titipkan pada saat-saat sebegitu. Ini perjuangan beliau dan hamba perlu memberikan sepenuh sokongan di belakang. Masuk hari kedua beliau sudah mula nampak berkeyakinan. Hati hamba mulai tenang.

Namun hari tidak selalunya cerah. Panas yang disangkakan berlanjutan hingga ke petang rupanya rupanya hujan di tengahari. Petang itu Kementerian Pelajaran mengumumkan kertas sains yang dijadualkan pada esok hari (hari ke tiga) telahpun bocor sehingga memaksa pihak kementerian membatalkan peperiksaan kertas tersebut dan menangguhkannya ke 30 September. Hati hamba mula bergelora. Bukannya diri hamba yang difikirkan, tetapi lebih kepada emosi anak hamba sendiri. Hamba khuatir sekiranya jiwa beliau terganggu. Sebagai ayah, sedaya upaya hamba memberikan peransang dan motivasi untuk beliau menganggap ini sebagai satu ujian kecil sahaja. Jadi esoknya beliau akan menduduki kertas Bahasa Inggeris I dan II seperti biasa tanpa kertas sains.

Pada hari yang ketiga itu anak hamba dan rakan-rakannya menduduki kertas Bahasa Inggeris seperti biasa. Walaupun akhirnya dimaklumkan baawa kertas tersebut bocor juga dan menerima nasib yang sama seperti kertas sains, tetapi anak hamba dan rakan-rakannya telah menjalani kertas tersebut dengan sempurna. Justeru tindakan kementerian membatalkan juga kedua-dua kertas Inggeris ini dan akan melaksanakannya semula pada 30 September benar-benar membuatkan hamba naik darah.

Menduduki 3 kertas semula bukannya mudah. Ia memberikan tekanan kepada semua murid-murid ini. Dapat hamba lihat pelajar-pelajar tahun 6 sekolah anak hamba dalam keadaan murung, duduk di tepi jalan di atas jalan tar, bersila umpama tiada jiwa. 30 September mungkin memberikan advantage kepada pelajar di luar negeri Selangor kerana mempunyai dua minggu untuk mengulangkaji. Tetapi anak-anak di Selangor pula terpaksa berperang dengan PSRA. Dan hanya selepas tiga hari tamat menduduki PSRA mereka akan kembali ke medan pertempuran UPSR. Kementerian tidak memikirkan semua ini. Keputusan yang dibuat adalah terburu-buru tanpa mengambilkira situasi pelajar.

Hamba tidak berminat dengan permohonan maaf kementerian atau menterinya. Hamba tidak peduli dengan tindakan mereka menggantung tugas dua orang utama di Lembaga Peperiksaan. Hamba tidak mahu tahu pun siapa dalang di sebalik kebocoran ini. Hamba cuma mahu kementerian memikirkan jiwa kanak-kanak ini. Walaupun mereka masih kanak-kanak, hamba percaya tekanan yang menimpa anak-anak di Selangor ini adalah tinggi. Sepatutmya kertas bahasa Inggeris tempohari tidak perlu dibatalkan. Cukuplah satu kertas sains sahaja. Tapi iyalah, cakap orang seperti hamba ini manakan laku berbanding orang bijak pandai di kementerian sana (bijaksana pun setiap tahun berulang juga kes kebocoran). Komen hamba di facebook merekapun entah dibaca entahkan tidak.

Apa-apa yang terjadi nanti hamba akan letakkan tanggungjawab di atas bahu orang yang cerdik pandai ini. Pandai tuan hamba membuat keputusan hamba harap pandailah juga memikul tanggungjawabnya. Jangan yang itu tuan hamba lari, tahinya orang lain yang pikul!!

Gambar seperti yang tersebar di laman sosial.

Gambar seperti yang tersebar di laman sosial.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...