Selasa, 16 September 2014

MANA-MANA PUN NYANYI


Hamba memang pengumpul kartun Dato' Lat yang tersiar di NST. Cuma sejak akhir-akhir ini hamba sudah jarang membeli akhbar berkenaan. Ini kerana terdapat akhbar yang hamba beli tak sempat nak dibaca menjadikan pembeliannya kadang-kadang jadi membazir. Kartun-kartun yang hamba jumpa akan digunting dan dilekatkan di dalam sebuah buku khas menjadi sebuah buku skrap. Buku skrap mungkin satu aktiviti budak sekolah rendah, tapi hamba yang dah tua ini mempunyai beberapa buah buku skrap mengandungi bahan yang hamba minati.

Kartun yang tersiar semalam (15 September 2014) di NST ini, menyampaikan mesej yang cukup sinis sekali. Secara ringkasnya hiburan yang ada hari ini amat luar biasa melampaunya. Ya, hiburan itu perlu untuk merehatkan jiwa. Tetapi keperluannya hanya sedikit bukannya sehingga semua perkara perlu melibatkan hiburan. Hakikatnya di negara kita itulah yang berlaku. Di mana sahaja, upacara apapun perlukan orang menyanyi.

Lihatlah pada majlis-majlis besar, termasuk yang dianjurkan kerajaan sekalipun, seolah kalau tak ada orang menyanyi tak sah majlis itu. Hari merdeka ada orang menyanyi, buat majlis fitness Malaysia yang bertujuan untuk kesihatan pun ada orang menyanyi, lumba formula 1 pun ada orang menyanyi, majlis tilawah ada orang menyanyi, kempen basmi aedes ada orang menyanyi, sambut tahun baru ada orang menyanyi (majlis yang katanya versi Islam di Selangor dulupun ada orang menyanyi juga), perhimpunan Palestin ada orang menyanyi, kempen tanam sayur, perpaduan, kibar bendera,GST pun kena berlagu juga - nyanyian di mana sahaja.

Rakyat marhaen pun sama juga - kenduri kawin kalau tak berbunyi tak sah, boss bertukar ada majlis menyanyi, buat reunion ada nyanyi karaoke, buat majlis penutup kursus kena menyanyi, majlis hari raya menyanyi juga, kalau sedih ada lagunya, gembira ada lagunya, patah hati putus cinta teringat lagu itu ini, jatuh longkang pun ada lagunya - jangan orang mati pun nak menyanyi juga entahlah.

Kartun Lat ini memang satu sindiran tajam. Rancangan berbentuk agamapun para ustaz dah mula menyanyi. Hamba terkesan dengan maksud kata-kata seorang ustaz yang memberi komen mengenai majlis 'selawat perdana' yang begitu banyak sekarang ini. Mafhum kata-kata beliau - nak bernasyid tu bernasyidlah tetapi jihad jangan lupa. Musuh Islam tak takut dan gentar dengan orang yang bernasyid sahaja kerana itu mereka tak kisah dan tak bising berapa kalipun nak dibuat acara sebegini.

Dalam satu majlis meraikan seorang Ketua Jabatan yang akan bertukar, ada acara nyanyian diadakan. Hamba berpesan kepada seorang anggota hamba - Kalau sampai masa saya nanti, saya tak nak nyanyi-nyanyi ni. Saya nak sarkas!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...