Isnin, 1 September 2014

MEMBONGKAR MISTERI DAJJAL - Muhammad Nurani Maarif


Persoalan mengenai dajjal telah timbul semenjak adanya Rasulullah lagi (Bahkan nabi-nabi sebelum itu juga turut memperingatkan umat mereka tetang bahaya fitnah dajjal). Ia merupakan salah satu tanda besar sebelum berlakunya hari kiamat. Walau bagaimanapun dalil mengenai dajjal ini tidak banyak sehinggakan orang ramai pada hari ini ada yang kabur mengenai individu misteri ini. Hadith-hadith yang masyhur mengenai dajjal adalah mengenai kisah Tamim ad-Dari dan kisah Ibnu Shayyad yang biasanya ditemui dalam buku yang membincangkan mengenai perkara ini.

Buku ini merupakan percubaan seorang penulis tempatan untuk merungkai misteri manusia bermata satu ini. Walaupun sinopsis buku ini menyatakan penulis menemui perkara yang menggemparkan, namun pembacaan hamba hanya mendatar sahaja dan tidak begitu terasa akan kegemparannya. Ini mungkin kembali kepada gaya penulisan serta rujukan yang terhad oleh penulis. Memandangkan hamba telah pernah membaca buku Armagedon 2012, Bencana Akhir Zaman oleh Muhammad Alexander, hamba tidak dapat lari dari membandingkan gaya penghujahan oleh kedua orang penulis ini. Muhammad Alexander dalam bukunya tadi turut menulis tentang dajjal. Hamba berpandangan tulisan oleh Muhammad lebih lengkap dan padat, membicarakan tentang dajjal berpandukan kepada dalil sedia ada, tulisan dalam perjanjian lama dan baru, kitab-kitab lama serta hujah berpandukan sains dan teknologi. Dari situ beliau boleh menghuraikan persoalan dajjal yang boleh mengembara dengan pantas, bagaimana keadaannya apabila bumi bergelap tanpa sinaran matahari, bagaimana dajjal itu bermata satu dan sebagainya.

Muhammad Nurani menyimpulkan bahawa beberapa binaan pelik dan misteri di dunia ini seperti stonehege, pahlawan terracotta, piramid mayan, piramid xian dan sebagainya dibina oleh dajjal. Ini berdasarkan kajian oleh pengkaji asing yang menemui bahawa terdapat satu persamaan pada kisah-kisah di sebalik binaan tersebut iaitu terdapat seorang lelaki misteri yang dikatakan mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi yang mengepalai manusia pada ketika itu serta membantu mereka membina binaan aneh dan misteri tersebut. Lelaki misteri itu pula kemudiannya menghilangkan diri serta dikhabarkan akan kembali semula suatu hari nanti. Justeru perancangan untuk menyambut kembali lelaki misteri ini digerakkan pula oleh beberapa pertubuhan rahsia seperti freemason dan sebagainya.

Apa yang hamba lihat tulisan Muhammad Nurani adalah penguat kepada buku Muhammad Isa Daud - Dajjal Akan Muncul Dari Segi Tiga Bermuda yang pernah diterbitkan beberapa tahun yang lalu, sehingga kadang-kadang hamba merasakan adalah lebih baik hamba membaca buku Muhammad Isa terus memandangkan beliau telah membuat kajian yang lebih terperinci lagi.

Walau apapun pandangan serta tulisan yang pernah ada mengenai manusia misteri ini, yang pasti ia akan muncul dan menjadi fitnah yang terbesar sepanjang zaman. Tidak dapat tidak manusia yang akan terselamat hanyalah mereka yang kuat serta menjaga iman mereka. Ini kerana kuatnya fitnah dajjal ini akan menyebabkan hati manusia akan mudah goyang lantas terjerumus ke dalam kesesatan yang di bawanya. Maka bilakah masa yang sesuai untuk dibuat persediaan itu? Jawapannya - sekarang!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...