Sabtu, 6 September 2014

RENGSA - Zharulnizam Shah Z.A.



Hamba tidak mengenali penulis ini. Rasanya ini kali pertama hamba membaca tulisan beliau. Bahkan novel ini juga telah lama berada di pasaran iaitu semenjak 2006 lagi. Novel ini juga boleh didapati dengan harga murah kini lantaran sama ada telah lama diterbitkan atau stok yang tidak laku. Namun hamba dapat kesan bahawa novel ini telah dicetak semula di bawah penerbitan lain iaitu di bawah Syarikat Karangkraf dengan gambar kulit yang baru. Walaupun begitu suka hamba menyatakan bahawa ini merupakan sebuah karya yang baik dan bermutu. Sewajarnya novel seperti ini mendapat tempat di hati masyarakat kerana ditulis dengan bahasa yang mudah, teratur serta senang diikuti jalan ceritanya.

Novel ini memberi tumpuan kepada watak Budin, seorang anak muda yang telah kematian ibu dan bapanya akibat perbuatan sihir. Budin yang digambarkan sebagai 'bodoh-bodoh alang' di awal novel ini mengingatkan hamba kepada watak Jibam dalam novel yang menggunakan tajuk yang sama karya kartunis Ujang. Kesukaran hidup Budin selepas kematian ibu bapanya berjaya dilukiskan oleh pengarang sehingga hamba yang membacanya terasa akan kesengsaraan yang dihadapi. Hidup sebatang kara di rumah usang yang tiada lagi kemudahan api dan air, tidak dipedulikan oleh kaum keluarga yang lain, terpaksa menumpang makan di rumah orang lain serta kadang-kadang menjadi bahan ejekan dan buli.

Budin digambarkan juga sebagai seorang yang rajin beribadah walaupun pada awal novel ini ibadahnya digambarkan kurang sempurna. Sebagai contoh wuduknya yang tunggang terbalik serta solatnya yang tidak mengikut rakaat yang sepatutnya. Walau bagaimanapun di akhir novel ibadah beliau semakin sempurna sehingga dapat mencapai nikmat dalam solat.

Daripada penumpuan kepada watak Budin, penulis akhirnya mengembangkan pula watak-watak yang lain seperti Akob, Rubiah, Kassim, Pawang Junos, Mazlan selain watak-watak biasa seperti Imam Osman, Penghulu, Ustaz Zukri dan Cikgu Anuar. Konflik-konflik yang ditimbulkan oleh watak-watak sampingan ini akhirnya diselesaikan dengan baik dan tidak terburu-buru oleh pengarang. Beliau tidak mematikan sesuatu watak dengan cepat.

Novel ini bolehlah dianggap sebagai kisah 'buat baik dibalas baik dan buat jahat dibalas jahat.' Segala apa yang ditanggung Budin akhirnya mendapat kelapangan sehingga orang mula melihat Budin sebagai insan yang istimewa. Mereka yang menganiaya keluarga Budin atau cuba menganiaya Budin sendiri akhirnya mendapat balasan masing-masing.

Cuma seperkara sahaja dalam novel ini yang hamba harap dapat diperbetulkan iaitu sebutan nama Akob sewaktu ditalkinkan di mana penulis mencatatkan 'Yaakob binti Fatimah'. Sepatutnya beliau menulis 'Yaakob bin Fatimah'. Dalam talkin yang mati memang dibinkan dengan nama ibunya. Jadi yang lelaki tetap menggunakan bin dan perempuan binti. Kerana bin itu sendiri membawa makna anak lelaki - Yaakob anak lelaki kepada Fatimah. Jadi bila digunakan binti maka jadilah Yaakob itu 'anak perempuan' kepada Fatimah. Hamba tidak merasa ia satu kesilapan yang tidak disengajakan lantaran terdapat dua tempat yang menggunakan frasa tersebut.

Novel ini adalah sebuah kisah masyarakat yang saban hari berlaku di sekeling kita dengan sedikit sentuhan misteri!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...