Isnin, 12 Januari 2015

JEJAK-JEJAK KEJAYAAN ASNAF - Hamizul Abdul Hamid



Maaf. buku ini tidak ada dijual di pasaran. Ia hanya diberikan secara percuma buat mereka yang menunaikan zakat di kaunter Lembaga Zakat Selangor. Hamba tidak pasti sama ada mereka yang membayar secara potongan gaji atau di atas talian turut diberikan buku ini memandangkan untuk kaedah sedemikian hamba membayar di Negeri Sembilan. Di Negeri Sembilan juga seandainya membayar di kaunter ada hadiah yang diberikan kepada pembayar dan hamba pernah menerima sebuah buku agama. Namun hamba lihat kadang-kadang ia semacam tidak adil kepada yang membayar secara potongan gaji ataupun atas talian kerana mereka tidak menerima cenderamata yang sama. Kalau adapun hanyalah kalendar meja pada setiap awal tahun. Bukanlah tulisan hamba ini bermakna kita sebagai pembayar zakat mengharapkan hadiah, tetapi sekurang-kurangnya mereka yang membuat pemotongan gaji serta membayar di atas talian akan turut merasa dihargai. Tambahan pula mereka yang membayar secara potongan gaji sudah tentu akan membayar secara berterusan berbanding dengan yang membayar di kaunter.

Buku ini mengandungi kisah-kisah kejayaan para asnaf yang pernah menikmati berkatnya zakat di negeri Selangor di mana mereka ini hasil daripada pemberian zakat berusaha pula untuk memajukan diri mereka dalam lapangan yang mereka pilih dan seterusnya bertekad untuk keluar daripada kelompok penerima zakat kepada kelompok pembayar zakat. Terdapat banyak kisah yang boleh diteladani. Ada mereka yang pernah hidup mewah namun Allah takdirkan kesusahan menimpa mereka sehingga menjadi penerima zakat pula. Ada yang sewaktu miskin dihina sedemikian rupa, lari ditinggalkan kawan-kawan serta merempat merata-rata. Namun yang pasti, mereka yang dipilih untuk dimuatkan kisahnya di dalam buku ini amatlah cekal dan kuat sekali keazaman mereka. Ada yang telah berjaya dan keluar daripada kelompok penerima zakat, bahkan kejayaan mereka itu begitu besar sekali dan hebat pencapaiannya.

Inilah yang ingin dilihat oleh masyarakat terutamanya para pembayar zakat. Mereka tidak mahu tahu berapa kutipan yang dapat dikumpul dalam setahun. Masyarakat lebih eager untuk mengetahui ke mana ia disalurkan serta apakah pencapaian yang dapai dihasilkan melalui dana zakat itu.

Lembaga Zakat Selangor cukup dikenali sebagai agensi yang cukup berjaya dari segi kutipan dan agihannya. Ia juga sama dengan Pusat Pungutan Zakat Wilayah Persekutuan dan dianggap dua buah negeri 'paling kaya' dari segi pungutan. Masalah yang masyarakat lihat adalah dana zakat biasanya dibelanjakan hanya dalam lingkungan sempadan sesuatu negeri itu sahaja. Berkemungkinan ia bertitik tolak kepada kuasa agama yang dimiliki oleh pemerintah negeri masing-masing dan bukannya kerajaan persekutuan. Cuma baru-baru ini hamba turut mengucapkan syukur apabila Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan ada menyalurkan bantuan zakat kepada negeri-negeri yang dilanda banjir. Hamba rasa bantuan sebegini wajar disalurkan kepada negeri-negeri yang dananya agak kurang lebih-lebih lagi yang membayar zakat di sesebuah negeri tidak semestinya anak negeri itu sendiri. Banyak juga perantau yang membayar di negeri tempat mereka bekerja dan pastinya berharap agar bantuan itu dapat juga dihulurkan kepada rakyat negeri mereka yang ditimpa bencana.

Apapun, tiada alasan untuk tidak menunaikan zakat yang terbukti amat berkesan sekiranya dilaksanakan secara teratur. Harapan hamba satu hari nanti dana zakat ini penyampaiannya akan melangkaui sempadan negeri lantas memberikan kesejahteraan kepada seluruh umat Islam di negara ini. Amiiin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...